Har ni byggt en egen grill nån gång ? Jag funderar på att göra det men har ingen aning om hur... Antagligen kommer jag att använda tegel. Hur har ni gjort det ?
 
Läs här innan du väljer typ grill:
Grillningens grundregler
Finns många olika sätt att grilla på och sedan jag köpte min Weber klotgrill vill jag inte grilla på annat sätt! ;)
 
P-plats skrev:
Läs här innan du väljer typ grill:
Grillningens grundregler
Finns många olika sätt att grilla på och sedan jag köpte min Weber klotgrill vill jag inte grilla på annat sätt! ;)
Är säljare av Webergrillar. Vilken har du ?
 
fredwel skrev:
Finns många ritningar och byggbeskrivningar på hur man gör det i leca. Låna till exempel Dag Thorstensens bok "Mura och gjuta på ett enkelt sätt" ISBN 91-37-11869-2 eller kolla här:

[länk]

/fredrik

Tack, det är precis vad jag söker !
 
Åh vilket bra tips! Är också sugen på att bygga en egen grill att ha nedanför altanen som ska bli till senare i vår/sommar... har dock mest tänkt i banor med tegel innan...
 
Hej,

Finns det några färdiga skisser, med material och kostnader? Inte bara för leca-block.

Mvh Martin
 
Hantverkarskolan har en dvd som beskriver hur man bygger en tegelgrill. Dvdn kostar dryga 100 lappen ny och billigare begagnad och gratis om du känner någon som vill låna ut den;)
 
Tack för tipset Lite. Tänkte mig mer om det finns någon länk. Det måste ju finnas tusentalet som gjort såna här projekt :)
 
Kostnaden beror mycket på ambitionsnivån. För några år sedan byggde jag en grill av sådant jag hittade hemma. Jag "timrade" en bit upp från marken med tjocka (c:a 10-12 cm) sly. ovanpå detta murade jag med överblivet tegel och blålera en häll med kanter. På kanterna lade jag en gammal skoskrapa. Kostnad 0 kr.

Om jag gör om det så använder jag murbruk och inte blålera. Leran regnar bort och grillen blir successivt fulare. Till slut efter ett antal år faller den sönder. Det kom inte direkt som en överraskning att leran regnade bort, men den är fortfarande användbar efter flera år. Du kanske i alla fall inte har så mycket lera i Skåne.

Formen är inte så kritisk. Om det skall vara high tech så skall det inte vara en grill är min inställning. Gallret skall inte sitta fast för då blir det svårt att tända. Gallret skall inte vara för högt över härden. Det får gärna finnas flera nivåer att sätta gallret på. Lycka till

Erik
 
Hej Erik,

Bra tips! Min tanke är ändå att utgå från leca och sedan någon puts på det. Jag skulle vilja veta exakt hur många block, i princip exakt vad jag behöver. Jag var en jävel på at bygga lego en gång i tiden så det borde ju gå att fixa relativt smärtfritt. Nu bor jag på landet och vill helst köpa rubbet på en gång, så jag slipper köra fram och tillbaka, och då veta vad det kommer att kosta mig. Om möjligt så inte över en tusenlapp.

Mvh Martin
 
Har också funderingar på att bygga grill till sommaren. HAr tänkt mig en grill i "Argentinsk modell". Dvs två separata grillar bredvid varandra med en skiljevägg.
Eftersom det kommer bli ganska stort, och med två grillar ihop bredvid varandra, kommer värmen att bli ganska hög. Och då undrar jag, hur håller sig Leca i extremet höga temperaturer. Tål tegel värmen bättre än Leca?
 
Jag glömde ju återkomma. Grillen blev helt fantastisk! Kan maila bilder o.d vid intresse.
 
Vi väntar nyfiket..
 
Håll till godo!
 
  • DSC_0197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0202.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jockoma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.