Vilket virke ska man använda? Karmen brukar väl vara någonstans mellan 1 och 2 tum eller är det 2 tum som gäller och kan man då limma två hyvlade, eller hur gör man? Grejen är att jag har ett gammalt dörrblad som medför högre karmyttermått än 21 och jag vill inte betala multum för att få en specialtillverkad.
 
Jag skulle nog använda furu, helst kärnan. Du kan nog limma två bitar, där du har tagit hänsyn till dörrbladet eller ta en tjockare bit och köra med överhandsfräsen. Viktigast är att virket är torrt så det inte slår sig. Jag köpte 2x4 tum på snickeri, torkat, för ett specialarbete. Fick tag i kärnfuru. Blev mycket bra. Det blev en ny fönsterkarm till ett gammalt fönster.
 
Och har du inte en fräs kan du såga ut profilen med en justersåg och sedan hyvla / sandpappra dig fram till finishen.
 
Det finns ju färdigt karmvirke att köpa också.
 
alen skrev:
Och har du inte en fräs kan du såga ut profilen med en justersåg och sedan hyvla / sandpappra dig fram till finishen.
Ok, så du menar att man bör fräsa ett justersåga ut infalsningen, snarare än att limma på en extralist? Dvs om karmen ska ha en tjocklek på 30mm köper man 37mm tjockt virke och fräser ur 7mm överallt uton en "tunga" i mitten.
 
Farzan skrev:
Det finns ju färdigt karmvirke att köpa också.
Låter ju bra. Vet du något ställe som säljer och vet du löpmeterpris? Är det något som de vanliga ställena har typ beijers?

Alternativet jag tänker är som sagt att limma ihop två planhyvlade 15x95 eller 22x95 beroende på om jag ska fräsa eller inte (se mitt förra inlägg). Planhyvlat är väl i princip alltid furu, eller? (Tänker på första svaret jag fick i tråden)
 
Hm, det är inget jag har använt mig av själv så jag har inte tänkt på det så noga. Jag vet att jag har sett karmvirke hos Bygg-Ole i Nacka men lade inte på minnet vad det kostade. Utöver det har jag bara en allmän luddig känsla av att det inte ska vara så där hemskt ovanligt. Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp än så...
 
Farzan skrev:
Hm, det är inget jag har använt mig av själv så jag har inte tänkt på det så noga. Jag vet att jag har sett karmvirke hos Bygg-Ole i Nacka men lade inte på minnet vad det kostade. Utöver det har jag bara en allmän luddig känsla av att det inte ska vara så där hemskt ovanligt. Ledsen att jag inte kan vara till mer hjälp än så...
Absolut inget att vara ledsen över. All input är välkommen. Jag har bara känslan av att det blir dyrt för den lilla hemmafixaren att köpa karmvirke av kärnfuru, men jag hoppas att jag har fel.
 
Köper du en färdig dörr med karm får du i bästa fall högst ordinär furu, så ska du bara måla karmen efteråt så ; roll on för helvete (Som Gösta Ekman sa i nå´n pjäs...) Karmen kan du rät(t)a till med skruvarna om den inte är helt spikrak.
(Jag antar att det är en ytterdörr du frågar om?!)
 
Limma ihop furubitar istället för att såga ur en stor bit. Då får du limträ effekten dvs det slår sig mindre.
Alla tillverkare av fönster och dörrar gör på detta viset.
 
Det är en innedörr. En spegeldörr med 70-80 år på nacken. Tror ni då att jag kanske klarar mig med en planhyvlad bräda på 22x95 eller bör jag limma ihop två 15x95 som min ursprungsplan?

När du säger det blir det självklart! Klart jag ska limma på.

Tror ni verkligen jag måste vändlimma när det är en innedörr? Det hade varit skönt att slippa.
 
Är virket torrt tycker jag inte det borde behövas innomhus. Du kan ju fuska lite med vändlimningen. Inte nödvändigt att klyva brädan. Att vända ådringen mot varandra borde väl fungera.
 
JanneL skrev:
Är virket torrt tycker jag inte det borde behövas innomhus. Du kan ju fuska lite med vändlimningen. Inte nödvändigt att klyva brädan. Att vända ådringen mot varandra borde väl fungera.
Då pratar du enbart om att vändlimma eller inte, va?

Tror ni att en 22x95 ensam klarar påtryckningarna, eller ska jag köra 30x95 (2x15x95)?
 
  • Gilla
Chojaner
  • Laddar…
Karmträ 42x92mm furu 62:- /lpm inkl moms. woody järna, södertälje kommun (15 km söderom tälje)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.