Har letat runt efter belysningspollare ett tag men hittar inget som passar in här, antingen ser de ut som förväxta svampar eller också är de för futuristiska för att passa ett 70-tals hus. Sen finns kategorin ohemult svindyra också :D.

Därför började jag fundera på att göra egna, totalt behöver jag 6 st.
Tänkte något i stil med detta, vad tror ni om det?

Bild1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir det snyggt?

Hur svårt är det att borra det längsgående hålet och få det någorlunda rakt?
Hur skapar jag lättast kopplingsutrymmet för elen. Går det att fräsa så djupt? Vilka maskiner/verktyg behöver jag för det?

Annat jag missat? Får man ens göra sin egen utomhusbelysning? :surprised:
 
Borde gå....svårast är nog att borra så långt rakt utan en svarv eller liknande......
Jag såg några pollar för några år sedan som var gjorda 6 kantiga av tillsågade reglar och sedan ihop limmade och målade.....
 
Farsgubben har ju en riktig metallsvarv men man behöver en stöddocka för fyrkantsprofil och det har han inte. Finns det ens förresten? Men jag funderar på om det fungerar om man bygger en rigg till handborrmaskinen så den sitter fast ordentligt och justerar in den i höjd och sidled mot en skiva som man skruvat två guidelister på som man skjuta stolpen mellan mot borret.

Sexkantig vore ju lättare att få till det längsgående hålet, men det passar nog inte in riktigt i stilen här :(.
 
mexitegel skrev:
Men jag funderar på om det fungerar om man bygger en rigg till handborrmaskinen så den sitter fast ordentligt och justerar in den i höjd och sidled mot en skiva som man skruvat två guidelister på som man skjuta stolpen mellan mot borret.
Det tror jag nog funkar. Jag skulle nog (naiv som jag är) försöka på fri hand först, för blir det lite snett spelar det ju ingen större roll.

Men jag tror inte riktigt på kombinationen av tryckt virke + vitriol + pigment. Känns som att det gröna i impregneringen kan slå igenom i alla fall. Kan du inte undvika markkontakt och ta vanligt otryckt virke istället? Nederdelen bör nog oljas in ordentligt.

Kolla om du inte kan få aluminiumbitarna svarteloxerade istället för att lacka dem.
 
Ja, jag har också hört/läst en massa olika om det där med järnvitrol på tryckt virke men det verkar som att det går bra om man bara väntar ett år eller så med behandlingen. Men säker är jag inte :)

Tanken är att de inte ska ha markkontakt, jag gjuter ett fundament i betong somkabelskyddsrören kommer upp i och sedan sticker jag ner pollaren i betongen innan den härdat men lämnar en glipa på kanske 2 cm mellan betong och nederkant pollare.

Tror du det funkar utan tryckt virke? Jag vill ha det så underhållsfritt som möjligt :cool:

Smart ide med eloxering! Har du tips på var man kan göra det kring Göteborg till rimlig penning?
 
R
Tycker det låter som ett spännande projekt :D
 
Använder 12v i belysningen. Det är säkrare, vilket kan vara bra i ett eget el-projekt...
 
Jag tror inte att du kommer att lyckas med borrningen, varken med jigg eller svarv. (Om den inte är låg, hur hög pollare har du tänkt dig) För att få till det tror jag att du antingen får ta två reglar och fräsa ur ett spår i mitten och sedan limma/skruva ihop eller ta och fräsa in ett spår i sidan på en stolpe och sedan täcka med en 16mm list i spåret.

Att fräsa så djupt att en eldosa får plats är inget problem, men blir det tillräckligt med trä kvar så att pollaren håller? Kanske låta markjärnen gå upp på sidorna som förstärkning vid urfräsningen?
 
Redigerat:
Borrningen skulle kunna lösas med spiralborr från två håll, gärna i en pelarborr. Fast en bättre lösning är att ta två delar som har ett fräst spår, främst föra att slippa ev. sprickor, kanske till och med bättre att ha fyra delar som limmas så att det blir ett hålrum i dem.
 
Hmm. Sprickor har jag inte tänkt på - de kan ju ställa till det i framtiden. Å andra sidan så ger de litet liv också :eek:. Ja det måste nog till spiralborr om det ska gå - annars blir det inte tillräcklig styrsel på borret.

Annars vore det ju smidigt att utgå från en 70x70 regel som man sågar bort 10mm på två sidor och sågar bort en av kanterna som sedan bildar ett hålrum. Därefter limmas 4 st sådana stycken samman. Antar att man får hyvla hela skapelsen sedan för att få bra ytfinish? Hur framträdande blir skarvarna tror du?

Ang. kopplingsdosa och utrymme så blir det nog till att köpa en mindre kapslad kopplingsbox (60 mm bred) på conrad.se med förskruvningar för kablarna. I vanliga lyktstolpar så sitter ju kopplingsplinten helt oskyddad men jag vet inte om det är att rekommendera när man bygger själv?
 
Vad det gäller ytfinishen så beror det på hur noggrann man är ifrån början. Skarvarna blir ju inte helt släta så antingen slipa eller hyvla dem, så kommer det bli bra.

En liten kappling är väl att föredra, helt oskyddat känns väl så där.
 
Låter bra :)

En tanke slog mig just - kan det bli för varmt i "lamphuset"? Jag siktar på att ha en 8 eller 11 watts energisparlampa.
 
mexitegel skrev:
Låter bra :)

En tanke slog mig just - kan det bli för varmt i "lamphuset"? Jag siktar på att ha en 8 eller 11 watts energisparlampa.
Sätt in vita led istället. Lite värme, samma ljus..

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Har mentalt strukit LED av kostnadsskäl, eller har du ngt bra tips om var det finns 3-4W LED till rimlig peng?
 
mexitegel skrev:
Har mentalt strukit LED av kostnadsskäl, eller har du ngt bra tips om var det finns 3-4W LED till rimlig peng?
ebay.se

Jag har köpt mina 12v LED till trädgårdsbelysningen där. Tror jag betalade 15kr/st inkl frakt...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.