Hej

Jag har iptelefoni och när strömmen går så blir jag utan telefon så därför tänkte jag bygga mig en liten UPS som tillhanda håller ström i några timmar.

Jag har tittat på färdiga billiga UPS:er men problemet med dom är att dom kräver att man minst har 40W i last för att dom ska gå igång och mina grejer kommer inte på långa vägar upp till den belastningen.

Jag tänkte därför ta en batteriladdare typ c-tek och koppla den till en 12v batteriack, och från den driva min utrustning.

Jag behöver 12v, 9v och 5v spänning ut.

9v och 5v löser jag enklet med en 7805 och en 7809, men problemet är 12v ut.

När jag går på batteri så har jag 13.5v - 13.8 v ut från batteriet och med laddaren inkopplad så går har jag 14.4v - 14.7v ut.

Jag måste få ner den variabla spänningen till 12v, men eftersom en 7812 kräver minst 15v för att fungera så går den bort..

Så finns det någon elektronikguru här som kan hjälpa mig lösa mitt problem?
 
Det finns DC/DC-omvandlare som alltid ger t.ex. 12V ut, genom step-up när spänningen sjunker. Kolla på kretsar från Maxim. Annars är ju det enklaste att du har högre batterispänning, t.ex. 24V.
 
CHC2 skrev:
Det finns DC/DC-omvandlare som alltid ger t.ex. 12V ut, genom step-up när spänningen sjunker. Kolla på kretsar från Maxim. Annars är ju det enklaste att du har högre batterispänning, t.ex. 24V.
Tycker det är lite nöndigt att köra 24v och konstant bygga värme av 12v.
 
Har ingen aning om hur du ska lösa det men undrar om det i slutändan inte blir dyrare att bygga än att köpa i detta fall då det inte är några stora effekter det handlar om och des må börjar bli riktigt billiga.
 
CHC2 skrev:
Kolla på kretsar från Maxim.
MAX1771 verkar lösa mitt problem, tackar
 
Snuttjulle skrev:
Har ingen aning om hur du ska lösa det men undrar om det i slutändan inte blir dyrare att bygga än att köpa i detta fall då det inte är några stora effekter det handlar om och des må börjar bli riktigt billiga.
Jo det var min tanke och jag köpte hem en billig och märkte att den inte fungerade eftersom den behöve en min-last på 40W..

Så jag började då titta runt på andra billiga UPS:er och såg att alla hade en min-last som var högre än vad mina prylar genererade.

Att bygga en egen är inte så dyrt.

Blyack: 150:-
Laddare: 450:-
Elektronikkomponenter: max 150:-
 
Jag har hört att det inte finns ups på fiberanläggningarna i en telestation.. Är så fallet så hjälper det ju inte med ups i ditt hus.. dock låter det orimligt..
 
citactiva skrev:
Jag har hört att det inte finns ups på fiberanläggningarna i en telestation.. Är så fallet så hjälper det ju inte med ups i ditt hus.. dock låter det orimligt..
Kan hända, men jag har inte telia så det är inget problem för mig.

Min bredbandsleverantör har för närvarande en dryg halvtimmes reservkraft och jag är övertygad om att vid nästa uppgradering kommer denna tid att öka.
 
H.äg Smurf skrev:
Kan hända, men jag har inte telia så det är inget problem för mig.

Min bredbandsleverantör har för närvarande en dryg halvtimmes reservkraft och jag är övertygad om att vid nästa uppgradering kommer denna tid att öka.

Vilken leverantör har du? Jag jobbar nämligen med UPS och reservkraft åt de största drakarna såsom B2, song, tele2, Telia mm. Kunde vara intressant och höra vad de sagt till dig.
 
Detta beror ju åtminstånne i telestationsfallet vilken tjänst de köper av telia också. I vissa alternativ ingår ju kraft från stationens system och därmed ups+ diselstöd
 
Telia har inte mycket UPS och diesel, De litar för det mesta blint på sina illa underhållna 48-volt system.
 
gnistjagare skrev:
Telia har inte mycket UPS och diesel, De litar för det mesta blint på sina illa underhållna 48-volt system.
Låter som att de har förfallit om du säger att deras 48V är dåligt. Att man normalt inte kör med det man kallar UPS är ju just av den anledningen att man redan har ett väl fungerande 48 system med egen backup. Och då jag va på gamla Televerket så underhölls detta bra och generatorer kunde petas in med kort varsel.
 
UPS är till för 3-fas last och 1-fas last.

"No offence" men när det var Televerket så funkade det ungefär som på kommun, 1 jobba och två stod bredvid och "höll sällskap". ;)
Skämt åsido så var det bra underhållet när det var statligt och de inte hade något vinstintresse. När de sedan om ut i "verkliga livet" så fanns det inte de pengarna för att ha folk gående på stationerna som de hade på Televerkets tid.
 
gnistjagare skrev:
Telia har inte mycket UPS och diesel, De litar för det mesta blint på sina illa underhållna 48-volt system.
Förstår inte riktigt vad du menar. 48V systemet ÄR ju UPS. Dessutom dubblerat ända från ackarna. Att det må vara dåligt underhållet är en annan sak.
 
Näh. UPS är När man Likriktar spänningen och sedan växelriktar den igen. Detta för att få den att skydda lasten, Man ska inte se UPS som någon reservkraft.
48 volt system däremot är bara att man likriktar och sedan använder ackarna som reservkraft.
Man använder mest 48 volt på tele/telecom sidan, Där lasten kräver denna spänning. Med vissa undantag som cisco m.m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.