Hej alla där ute.
Ett par bekanta vars villa brann ned till grunden har bett mig hjälpa dem att söka så mycket information som finns angående deras situation.
Det jag/vi undrar så här initialt är ju förvisso hur mycket som helst så jag vill ge lite info om huset som brann först.
Villa med hel källare samt övervåning och krypvind, byggt 73. Källaren är efter branden sprucken och det vi tror är väl att den rivs och fylls igen.
Själva vill de helst få ett liknande hus i 1½ plan med inredd vind istället.
Nu till frågorna.
1. Har ni egna erfarenheter av detta och vilka fällor/faror som man måste ta i beaktande?
2. Finns där någon som de kan kontakta som tillsammans med försäkringsbolaget kan se till att allt går rätt till vid nybygget.

Jag avvaktar om jag får några goda råd av er där ute och kommer säkert att be er om mer hjälp framöver, under tiden tackar jag redan nu för visat intresse:)
Robert.
 
Första frågan är vad som får byggas på tomten. Jag antar att det nya huset blir högre än det nedbrunna om de skall bygagenl. sin önskan.

När man bygger efter en försäkringsskada så är det viktigt att förstå att det är INTE försäkringsbolaget som bygger eller har ansvar. Du är byggherre precis som om du själv hade gått och beställt ett nybygge. Med det ansvar och risker det innebär, men också möjlighet att påverka utförandet. Ofta sköter förs. bolaget upphandlingen, men det är ändå du som fastrighetsägare som står som beställare, vilket ofta inte framgår tydligt (förrän man har synpunkter på hur bygget sköts).


Det är lätt att man annars sätter sig till ro och förutsätter att förs. bolaget sköter allt, och om något blir fel så är det bolagets problem, så är det inte! Du bygger ett hus enda skillnaden är att fakturorna går till förs. bolaget, som också kan ha synpunkter på kostnaden.

En släkting råkade ut för brand för ett antal år sedan, det var visserligen ett flerfamiljshus som han ägde, men där han också själv bodde i en lägenhet. Där visade det sig att försäkringen täckte inte bygglovskostnader, heller inte försäkringspremier (obligatorisk färdigställande skydd och byggfelsförs.). I hans fall blev bygglovet extra dyrt efterssom det bef. huset var 3 våningar, men detaljplanen som var mycket nyare än huset föreskrev 2 våningshus, trots att hela kvarteret var bebyggt med nästan likdana 3 vån. hus. Så han fick betala för en detaljplaneändring.

Skall tillägga att jag har begränsad erfarenhet av försäkringsbyggen, så det jag skrev om ansvarfördelningen kan diffa mellan olika förs. bolag.
 
Tusen tack för dina synpunkter, allt kommer att sparas som ni bidrar med och sammanställas så vi får lite koll på vad de drabbade har att vänta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.