Hej!

Har ett litet trähus byggd ovanpå ett lastbilsunderrede, där jag ska bygga en duschkabin.

Ska göra ett sluttande golv ned mot en golvbrunn i mitten, typ. Eftersom måtten är helt oregelbundna så funkar det inte med nån färdig duschkabin e.dyl. Behöver därför konstruera allt från grunden. Den kommer sitta ovanpå ett brädgolv, så behöver fixa ett helt fukttätt våtutrymme.

Flytspackel är ju det som rekommenderas (sedan våtrumsmatta ovanpå). Men eftersom duschkabinen kommer sitta i en trävagn så tänker jag att det riskerar att spricka när man flyttar på vagnen. Finns det nån variant av flytspackel som är lite mer elastisk och klarar av smärre skiftningar utan att det släpper från väggarna eller spricker?

Alternativet vore en variant med sluttande golvreglar & plywoodskivor ovanpå, och våtrumsmatta ovanpå alltsammans. Men då gäller det ju att våtrumsmattan verkligen är tät. Det blir väl tätare med flytspackel, sålänge det inte spricker?

Fast jag kommer bara ha en liten campingdusch så det handlar om ganska små mängder vatten som sprutas ut med lågt tryck. Det är dessutom bara jag själv som kommer duscha där så kan vara noga med att torka torrt efter varje användning.
 
Redigerat:
Är golvytan i sig oregelbunden, eller bara upptill? Om det senare så skulle jag föreslå något sådant här:
https://www.campingvaruhuset.se/vatten-avlopp/hoar-duschkar/duschkar
(Aldrig handlat från något själv från shoppen)
Om det inte funkar rakt av så kanske den går att modda så den passar? Alt köpa en trasig duschkabin på blocket och ta golv och ev andra delar ifrån.
 
L Lilllen skrev:
Är golvytan i sig oregelbunden, eller bara upptill? Om det senare så skulle jag föreslå något sådant här:
[länk]
(Aldrig handlat från något själv från shoppen)
Om det inte funkar rakt av så kanske den går att modda så den passar? Alt köpa en trasig duschkabin på blocket och ta golv och ev andra delar ifrån.
Golvet är helt plant, det är ytmåtten som är lite udda. 87.5 x 69 cm, och golvbrunnen sitter helt assymetriskt i ena kanten, typ. Så även om jag kan få tag på ett duschkar eller en duschkabin som jag kan modda så skulle det innebära att jag skulle behöva minska duschutrymmet ytterligare, och det är ju redan väldigt begränsat. Så jag är inställd på någon "skräddarsydd" golvlösning och täcka in väggarna med våtrumsmatta.

Lutar mot att köra på varianten med golvreglar & plywood, fylla utrymmena mellan reglarna med fogskum. Sen bygger det på att jag verkligen lyckas få våtrumsmattan på golvet helt tätt i skarvarna.
 
Är det något problem att det eventuellt blir sprickor i spackelkakan? Det är ju mattan ovanpå som är tät och elastisk.
 
useless useless skrev:
Är det något problem att det eventuellt blir sprickor i spackelkakan? Det är ju mattan ovanpå som är tät och elastisk.
Bra fråga! Jag har nog bara antagit det. Typ att det skulle kunna samlas fukt i eventuella hålrum?
Även om våtrumsmattan är tät alltså. Om den skulle läcka så blir det väl katastrof oavsett vad man har för konstruktion där under.
(Jag har aldrig gett mig in på nåt sånt här projekt förut, så försöker bara orientera mig :))
 
Redigerat:
Det ska ju inte vara tätt under mattan så fukt kan ventileras ut. Sen är det ju inte så att ett eventuellt hålrum automatiskt drar till sig fukt och om spacklet är armerat så blir det inga hålrum även om det skulle råka bli några sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.