Hej!

Jag har en fundering på hur jag skall göra med duschhörnan.
Om jag vill bygga en duchhörna med två små kaklade väggar som går ut från väggarna i hörnet och sedan sätta en dörr där.
Hur hade ni gått tillväga?

1. Kakla/klinka hela rummet, för att därefter bygga en duchnicsh och klinka denna nya konstruktionen separat.
2. Eller bygga duschnischen nu innan man börjar rolla på tätskikt i rummet, och däfter kakla och klinka allt.

Vad är för o nackdelar med bägge alternativen, eller finns det nåt annat alternativ som är bättre?

Se bild som jag hade tänkt mig ungefär.

Hälsningar
Tomson
 
  • nisch90.jpg
Antingen bygger du med reglar och skivor och tätskiktar allt på en gång, eller så bygger du efter badrummet är färdigkaklat med hjälp av fuktokänsliga Luxskivor som limmas dit. Men det duger nog inte att hänga duschdörrar i, så i ditt fall är det nog det första alternativet som gäller.
 
Tackar för snabbt svar :)
Hmm ok, ungefär som jag trodde, fast nackdelen ifall man bygger allt från början och sedan skulle få för sig att ta bort det så går det inte....

kanske isåfall säkrast att bygga den efteråt med Luxskiva, och hänga draperi istället?

Eller om man byggde regelvägg med tunna Luxskivor efteråt, och bygger ihop väggarna upptill ovanför dörren med ca 20-30 cm, vågar man bygga så tro?
 
Om du bygger regelvägg så bör du ju göra det så att det blir en del av täskiktet. Och då är det ingen mening att ha Luxskiva, den sitter inte så bra på reglar. Den ställer man normalt fristående och klär med keramik.

Antingen Luxskiva med draperi eller regelvägg med glasdörrar tycker jag. Eller så murar du upp en vägg efter tätskiktet istället för Luxskivan, då kan du hänga dörrar.
 
Ok, tackar för svaren, då har man lite mer koll på läget, återstår bara o bestämma sig för något alternativ då, tackar för hjälpen.
 
Luxväggarna duger finfint att hänga dörrar i bara du gör på rätt sätt. Det finns ett slags plexiglas (tror dock inte att det är plexi) som man använder. Man karvar först ut plasten där de ska sitta och så limmar man dit skruvmaterialet. Sen är det bara att skruva. :)
 
Åh fasen, där ser man. Jag har aldrig hamnat i den situationen att det varit aktuellt, men det var riktigt bra att veta för framtida bruk.
 
Ok, sedärja! Då kanske man kan hitta någon variant för det ändå.
Vet du nåt mer om de så skriv gärna nåt :)

/Tomson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.