Hej!
Jag bor i ett hus från 1969, enplans med källare. I källaren finns en stor tvättstuga. Gammal brunn, väggar av betong, nån rofflig träpanel i taket. Golvet är målad betong som nu börjar bli ganska dålig, färgen har släppt på flera ställen och blivit lite "hål". Vet att jag måste byta brunnen, så det blir ju ett rätt stort ingrepp... Vill lägga klinker på golvet. Det är idag 221 cm mellan golv och tak. Väggarna är målade för ett par år sen, och har inte tänkt göra så mycket med dem, de är fina. Fläkt finns som är igång hela tiden. Utsidan är dränerad 2019.

Jag skulle vilja bygga en dusch i rummet, dels som "extradusch", men framförallt för att kunna duscha av en framtida hund=). Placering i hörn, mot yttervägg.
Har kollat på GDS som ger tips om fibergipsskivor, lättbetong, glasbetong mm..

Vad behöver jag tänka på/göra vad gäller golv, tak och väggar om jag ska bygga en dusch?
Vilket material är bäst/mest prisvärt?
Behöver man våtrumsintyg?

Tar gärna tips och råd om allt, och har du själv byggt en dusch får du gärna dela bild=).
(Ps, jag kommer inte göra detta själv, utan ta hjälp av nån som kan, men vill vara påläst plus få inspiration till möjliga lösningar).

Tack på förhand,
Jonna
 
Dushkarbin?
 
K
Eller ännu hellre en duschkabin
 
BirgitS
jonna69 jonna69 skrev:
Vad behöver jag tänka på/göra vad gäller golv, tak och väggar om jag ska bygga en dusch?
Tätskikt till att börja med, inkl. väggarna i duschen.
Om det ska gå att duscha en hund så ska inte duschblandaren sitta mittemot öppningen till duschen för då är det svårt att stänga av vattnet utan att bli blöt om fötterna.
jonna69 jonna69 skrev:
Behöver man våtrumsintyg?
Inget lagkrav men underlättar om man får en vattenskada. Försäkringsbolag tillåter att man renoverar badrum själv så länge som man gör det fackmässigt och kan visa att man har gjort så med en massa bilder etc.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tätskikt till att börja med, inkl. väggarna i duschen.
Om det ska gå att duscha en hund så ska inte duschblandaren sitta mittemot öppningen till duschen för då är det svårt att stänga av vattnet utan att bli blöt om fötterna.

Inget lagkrav men underlättar om man får en vattenskada. Försäkringsbolag tillåter att man renoverar badrum själv så länge som man gör det fackmässigt och kan visa att man har gjort så med en massa bilder etc.
Men måste alla väggarna ha tätskikt? Är det nåt man bara målar på betongen eller hur funkar det? Bra tips med blandaren👍.
 
Det finns rollbara tätskikt
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
B
För allt gällande rör och avlopp så kolla:
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4

För tätskikt kakel o sådant bör du studera bkr.
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf

Sist men inte minst så ska man följa tätskiktsleverantörens anvisningar.
T.ex.
https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=abfb2e96-0d40-4d55-8a68-9d9d24d83d08

Mixa inte produkter från olika system, håll dig till en variant. Spara kvitton och ta mycket kort längs vägen.

Gör man avsteg från anvisningar så blir det anmärkningar vid försäljning, så försök att följa detta till punkt och pricka så blir det bra och problemfritt när du säljer.

Tätskikt i källare på betong kan vara rollat.
 
  • Gilla
jonna69 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
jonna69 jonna69 skrev:
Men måste alla väggarna ha tätskikt? Är det nåt man bara målar på betongen eller hur funkar det? Bra tips med blandaren👍.
Du fick många bra länkar av BSOD men för att svara direkt på din första fråga så ska det vara tätskikt på väggar och golv som ofta blir blöta, dvs. inne i duschen och en bit utanför. Du måste alltså göra något med väggarna i duschen trots att de målades rätt nyligen, t.ex. sätta kakel eller klinker på dem.
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du fick många bra länkar av BSOD men för att svara direkt på din första fråga så ska det vara tätskikt på väggar och golv som ofta blir blöta, dvs. inne i duschen och en bit utanför. Du måste alltså göra något med väggarna i duschen trots att de målades rätt nyligen, t.ex. sätta kakel eller klinker på dem.
Tack för all input😊❣️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.