Ska bygga en liten damm till mig och grabbarna till våren.
Hade tänkt mig max 2 x 3 meter och ca 0.5 djup i snitt, något typ av vattenfall alt "kortare bäck"
Och då dyker ju frågan upp, vilken pump ska man välja:confused:
Hade tänkt att ställa den bakom en skärmvägg precis i anslutning till detta, och bygga något enklare skydd, dels för att skydda pumpen, men även få ha den kvar mot långfingrade personer.

Ska man ha UV eller inte?
vad väljer man??
Är det att rekomendera att köpa den från tex UK, precis som jag gör med verktygen?
Vore väldigt tacksam för lite klarhet i detta.
 
Vart ska du ta vattnet ifrån? Egen brunn, sjö eller kommunala vattnet?
 
Kommunalt, bor i stan
 
När jag byggde min damm gick jag in och kolla på
http://www.vattenliv.nu
willab garden har också en del
bra sidor med massa tips (willabgarden har en bra katalog som man kan beställa gratis), har handlat en del från dom båda, men kolla där du bor, vissa saker e inte så billiga..
jag lånade också böcker på bibblan, inspiration o tillvägagångssätt är alltid bra!
Boktips
ERIKSSON, Börje trädgårdsdammar
HIRST, Bryan trädgårdsdammar
den jag tyckte var bäst var:
ROBINSON, Peter Dammar, vattenfall, fontäner

det bästa med pumpar är de som är sänkbara, som du sätter ned i vattnet. Men tänk färdigt först om storlek o djup så du inte köper en för klen pump eller för lite slang till ditt vattenfall/bäck. Sen beror det också hur högt vattenfall/bäck du ska ha..
dammdukar finns av väldigt bra kvalitet idag, du kan köpa billiga PVC eller dyr kvalite EPDM, men då håller dom och spicker inte under vintern...
Det finns också färdig gjutna dammar, (slags badkar) i olika former och storlekar, bara att gräva o sätta ner.

Jag tycker du kan köpa "hemma i Sverige" en bra pump m bra tryck i, för 1300kr
Om du ska ha vattenfall så finns det grymt snygga fall med LED belysning transformator o allt ingår för 2 200 eller högre vattenfall för 3 300..
( du kan ju göra egna vattenfall också, då behöver du bara pump)
 
Vad du än gör, gjut ingen damm i betong. :eek:
Jag har gjort det en gång och det var både första och sista gången. :p

Sedan många år kör jag med en Jet 10 M-pump:
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=765

Bra kapacitet och lättservad! :)
 
Redigerat:
Immobil, blir du inte ruinerad av elkostnaderna? Har själv damm på 2,5 * 3,5 meter och ett djup på ca 80 cm. Pump och filter inkl UVC ca 5000 kr från akvariepiraten. Elförbrukning ca 400 kWh/ år. OVC fungerar verkligen om man har problem med svävalger.

men jag håller med, ingen betong. Helst gummiduk men PVC fungerar skapligt men är sämre miljömässigt.
 
storkarp skrev:
Immobil, blir du inte ruinerad av elkostnaderna?
Nä, jag har en massa annan skit som drar ström. :eek: Datorerna t.ex. :D
 
Immobil skrev:
Vad du än gör, gjut ingen damm i betong. :eek:
Jag har gjort det en gång och det var både första och sista gången. :p

Sedan många år kör jag med en Jet 10 M-pump:
[länk]

Bra kapacitet och lättservad! :)
Varför var det så illa?

Vi har 2 dammar som är gjutna i betong. Runt 20 kubik vatten. Fungerar kalas ur alla synvinklar...! Fast de är ju bara 30 (?) år gamla. Kanske vittrar med tiden.
 
1. När jag beställde betongen bad jag dom att tillsätta en retarder så att den inte skulle brinna så snabbt. Men det gjorde den ändå. :mad: Hade ett jädrans sjå med att hinna få den på plats.

2. När jag skulle hämta betongen, bad maskinisten att jag skulle backa in under fickan med PB-släpen. Jag var lite tveksam när jag fick se att betongen skulle komma ur fickan från ~ 5 meters höjd. Det är inga problem tyckte han. :cool:
- Betongen kom med ett brak. :eek:
- Slog ett ½ kvm stort hål mitt i släpen.:mad:
Som väl var har jag inte så långt hem från betongstationen, så det fick bära eller brista. Full fart hemåt med betongen droppande genom hålet. Lättspårat byte för fabror Blå, men de hade som väl var nåt annat för sig.:rolleyes:

3. Betong är tungt! :(

4. Dammen har aldrig blivit helt tät och kräver en del reparationer årligen.
 
haha. ja. då förstår jag att du är lite motståndare!

Vår har hållit tätt, hittils i alla fall. Men vi slapp ju bygga eländet :)

Hade jagt gjort det själv, idag så hade det blivit med dammduk osv... Ser trevligare ut också..
 
Immobil skrev:
1. När jag beställde betongen bad jag dom att tillsätta en retarder så att den inte skulle brinna så snabbt. Men det gjorde den ändå. :mad: Hade ett jädrans sjå med att hinna få den på plats.

2. När jag skulle hämta betongen, bad maskinisten att jag skulle backa in under fickan med PB-släpen. Jag var lite tveksam när jag fick se att betongen skulle komma ur fickan från ~ 5 meters höjd. Det är inga problem tyckte han. :cool:
- Betongen kom med ett brak. :eek:
- Slog ett ½ kvm stort hål mitt i släpen.:mad:
Som väl var har jag inte så långt hem från betongstationen, så det fick bära eller brista. Full fart hemåt med betongen droppande genom hålet. Lättspårat byte för fabror Blå, men de hade som väl var nåt annat för sig.:rolleyes:

3. Betong är tungt! :(

4. Dammen har aldrig blivit helt tät och kräver en del reparationer årligen.
Du får förlåta mig Immobil, men jag fick mig ett riktigt gott skratt, FÖRLÅT!!
Nej jag tänker inte gjuta, av flera anledningar men den främsta är att jag anser att dukarna blivit så pass bra nu, mot när jag gjorde min första damm, 1986 !!!
DÅ man i princip fick använda pressening.
Tycker även att duk är väldigt mycket mera "förlåtande", blir man inte nöjd går det att ändra.

Var lite inne på att använda UV filter, någon som provat
 
naresjo skrev:
Du får förlåta mig Immobil, men jag fick mig ett riktigt gott skratt, FÖRLÅT!!
:cool: Du är förlåten! :D
 
UV-filter? Antar att du menar UVC-rening. det fungerar mycket bra och är troligen nödvändigt om du skall ha het klart vatten. Filter med inbyggd UVC duger till mindre dammar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.