Vårt garage står fyra m från grannens tomt och jag skulle vilja bygga ett litet skjul som sitter ihop med garaget för att förvara cyklarna. Detta skjul kommer att sticka ut ca 2 m, vilket innebär att det är 2 m kvar till grannens tomt. Hur bör jag gå till väga med detta. Är det bara att köra, eller skall jag snacka med honom o kolla läget?
 
Självklart ska du snacka med grannen först.
 
hedde skrev:
Vårt garage står fyra m från grannens tomt och jag skulle vilja bygga ett litet skjul som sitter ihop med garaget för att förvara cyklarna. Detta skjul kommer att sticka ut ca 2 m, vilket innebär att det är 2 m kvar till grannens tomt. Hur bör jag gå till väga med detta. Är det bara att köra, eller skall jag snacka med honom o kolla läget?
hmm.. låt mig se...Är detta en kuggfråga? :)
 
Märklig fråga......är det inte självklart att man pratar med grannen? :rolleyes:
 
Om man tittar på frågan strikt formellt, utan att lägga någon moralisk/grannsämje aspekt på det.

Formellt sett så måste du prata med grannen om alla former av byggen som ligger mer än 4,5m från gränsen. Såvida inte detaljplanen för området föreskriver att du får bygga närmare gränsen. Det finns ofta en specialhantering av garagebyggnader i detaljplanen.

Men sedan måste man titta lite på vad detta cykelskjul räknas som, för att se exakt hur formaliteterna kan ske med grannen.

OM det är en friggebod eller annan bygglovs fri byggnad. Så är den bara fri under förutsättning att den byggs minst 4,5m från gränsen, eller om den byggs närmare så måste du ha ett godkännande från grannen. Detta är dock INTE en friggebod, för den måste byggas fristående.

Ett mindre skärmtak kan också vara bygglovsfritt med samma regler om avstånd. Men detta är INTE ett bygglovsfritt skärmtak, för sådana måste byggas ihop med huvudbyggnaden.

Dette är en utbyggnad av garaget. Och jag tror att även det nu blivit fritt med senaste lagstiftning, men jag har dålig koll på detaljreglerna. MEN byggs något närmare gränsen än 4,5m så är ett minimumkrv att grannen godkänner. Ev. blir det överhuvudtaget inte bygglovsfritt med senaste reglerna (är osäker).

OM detta cykelskjul är bygglovspliktigt (och det är skaplig chans att det krävs bygglov), så kan det få bygglov även om grannen nekar, men grannen måste "höras" dvs. få ge synpunkter på bygget innan ett bygglovsbeslut fattas, missar man det så är beslutet per definition ogiltigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Därmed kan vi då konstatera att det är "dubbelt" självklart att man pratar med grannen.
Både pga moralisk/grannsämje aspekten och den legala aspekten :rolleyes:
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ofta vill detaljplanen acceptera garage som ligger 1,5 meter från tomtgräns. Om så är fallet här behöver TS alltså bara snacka med kommunen om bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.