Hej! Jag vet inte mycket om byggtekniker men jag är inne på att planera för en carport som ska bli ca 100kvm. För att hålla priset nere är en platta på mark inte intressant utan det blir grus. Frågan är hur carporten ska konstrueras.

Jag tänker mig om man gjuter fundament under väggarna endast. Fungerar det i praktiken?

Nedan visar jag lite enkelt hur jag tänkt. Vad är billigaste sättet här?

Går det bra att gräva till tjälfritt djup, sen måste man väl på med en del makadam, kan man sedan bara gjuta upp en "vägg" i marken ca 30cm bred eller något. Som man sedan kommer fästa syllen och väggen i?

Tänkte bygga väggarna av trä sen ställa på takstolar på det.

Men som sagt jag vet inte riktigt hur man ska göra det på ett smart sätt i praktiken.
Tips önskas!

Möjligen kan man väl ta bort två av stolparna och endast lämna den i mitten :)
 
  • Carport.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska ha sån takstolskonstruktion som bär hela den spännvidden så bär det väl även längst ut. Det vill säga du behöver inga stolpar alls.MEN, det där är inget man bygger utan riktiga hållfasthetsberäkningar, Det blir ju spännvidd på upp mot 13 meter eller nåt sånt. Det ska vara rejäla takstolar till det!
 
Blir nog lika billigt att göra lika många plintar på var sida, som det är takstolar.
Alltså en plint under varje takstol.

Annars så måste du gjuta 2 st hela sulor på var sida.
 
Blir plintar bättre? Blir det en grövre stolpe upp till takstol var 1,2m då? I mitt huvud så känns det stabilare att resa en komplett vägg och fästa mot ett långt betongfundament än att sätta separata stolpar i backen, det blir kanske samma i slutändan men tänker lite på hur marken förändras med. Tyngd från taket sprids ju mer om man fördelar längs hela ytan, så det lär inte sätta sig olika lika lätt?

Ang. taket så kan det hända att jag minskar spännvidden beroende på pris och sånt. Men det viktiga nu är att få klart ett konstruktionskoncept som fungerar. Jag kan absolut tänka mig att stödja upp takstolarna i mitten av carporten längsmed också. Den kommer mest vara för förvaring så nån stolpe här och där inne gör mig inget.

Men i största mån vilja jag bygga med "billigt" konstruktionsvirke och inte limträ.
 
Japp.
Det är ju mera jobb att resa en komplett vägg, än att resa stolpar. Som man sedan bygger ihop med någon slags panel på utsidan.
Sedan fäller du givetvis in någon lämplig bärlina i överkant på stolparna.

Bara lite tankar från min sida.
 
Vd har du för mark? Vilken typ av grundläggning som passar beror ju av markens bärighet och tjälfarlighet. Nu vill jag inte skrämma upp dig, enklaste sättet är att göra som ala andra och överdimensionera. Fråga grannarna. Hur är deras altaner grundlagda.
Det kan vara värt att kolla upp vad det kostar att beställa färdiga takstolar.
 
Eftersom alla geotekniker i närheten verkar ovilliga att jobba så har jag inte kunnat få en undersökning avklarad. Men jag kan absolut överdimensionera, bara jag vet vad för konstruktion jag ska använda.
 
Eftersom du är ganska sparsam är det nog billigare att överdimensionera än att ta in nån som kostar minst 800:- plus moms i timman för att titta.
 
Jo om de bara gällde carporten men jag ska bygga hus och garage också. Så jag vet mer om marken efter jag får en sån gjord :)
 
garage + 100 kvm carport, hur många bilar har du? ;)

Skillnaden mellan fundament+stolpar och sula är väl möjligen att du med sula får tätt i nederkant runt om, men med fundament + stolpar blir det en glipa, såvida du inte lägger leca eller nåt för att täppa till.
 
thomasx skrev:
garage + 100 kvm carport, hur många bilar har du? ;)

Skillnaden mellan fundament+stolpar och sula är väl möjligen att du med sula får tätt i nederkant runt om, men med fundament + stolpar blir det en glipa, såvida du inte lägger leca eller nåt för att täppa till.
Jag har bara 2 bilar, varav 1 skåpbil men jag hade inte tvekat en sekund på att komplettera mitt 40 kvm garage med 100 kvm carport.
Om jag haft tid och en större tomt...
 
Alltför många "bra köp" som behöver fixas framöver :D
Det lutar åt stolpar nu, har inget emot en glipa, och jag upptäckte att det blir både enklare och billigare :) Skissar fortfarande på konstruktionslösning men tror jag fått koll på den med. Ska visa om jag cadar upp en :)
 
Jag har ett 120kvm garage med takstolar på 12m och de är av "normal" 45mm dimension.
Har dock inte beräknat och byggt just dem själv, men det är å andra sidan det enda ;)
Men det är ett valmat tak med några limträbalkar i också, så det kändes bra att få stolarna färdiglevererade och upplyfta vid leveransen.
 
Intressant :) Planerar ett liknande bygge fast lite mindre. Har planerat att gjuta en syll som du runt om (Men inte där man kör in med bilen :p, ville förtydliga). Kommer dock inte att ha så stor spännvidd som du på takstolarna, 6 meter bara. Fördelen jag ser med att gjuta runt om är att det dels blir täckt runt om, dels så har man förberett om man ska gjuta en platta i framtiden och det ser snyggare ut. Men frågan är om man behöver förankra eller räcker det att gjutformen ligger 5-10 cm under marknivå (Sjv-klart har man bärlager och allt det där innan) ? Bara jag inte snodde tråden med mina frågor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.