Jag behöver en måttanpassad byrå. Tanken är att den skall stå i en trappuppgång istället för räcke. Behöver alltså matcha längden på hålet för trappan och vara lagom i höjd samt bli fast monterad i golvet så den inte välter ned i hålet.....

Känns som att detta är något som man borde klara av att göra själv. Stilen bör nämligen matcha ett kök med vita släta luckor så det är bara en fyrkantig box utan finsnickeri. Målning får man nog lägga ut till en firma som målar skåpluckor antar jag.

Som total amatör undrar jag dock vilket material man väljer. För stomme och lådfronter känns MDF bra eller?
Kan tänka mig att man gör toppen av en bänkskiva (naturträ) och där är jag väl lite osäker på om jag klarar att göra den snygg. Känns som att det vore enkelt att bara kapa i längd och bredd och slipa hörnen men det kanske är mer komplicerat.
Vad är lämpligt material till lådorna?
Dimensioner ca (BxDxH) 1600x400x1000. Tänker att man gör lådor a´ ca 800mm så två i bredd.

Så tre frågor.
Är MDF bra till stommen eller skall jag välja något annat?
Blir det enkelt att kapa till en bänkskiva som topp och få det snyggt?
Vad gör jag lådorna av? MDF här också (känns otympligt)?
 
Om det ska matcha ett kök bygger man enklast med köksskåp. Det du anger är ju standardmått från de flesta köksleverantörer.
 
N Nizztos skrev:
Jag behöver en måttanpassad byrå. Tanken är att den skall stå i en trappuppgång istället för räcke. Behöver alltså matcha längden på hålet för trappan och vara lagom i höjd samt bli fast monterad i golvet så den inte välter ned i hålet.....

Känns som att detta är något som man borde klara av att göra själv. Stilen bör nämligen matcha ett kök med vita släta luckor så det är bara en fyrkantig box utan finsnickeri. Målning får man nog lägga ut till en firma som målar skåpluckor antar jag.

Som total amatör undrar jag dock vilket material man väljer. För stomme och lådfronter känns MDF bra eller?
Kan tänka mig att man gör toppen av en bänkskiva (naturträ) och där är jag väl lite osäker på om jag klarar att göra den snygg. Känns som att det vore enkelt att bara kapa i längd och bredd och slipa hörnen men det kanske är mer komplicerat.
Vad är lämpligt material till lådorna?
Dimensioner ca (BxDxH) 1600x400x1000. Tänker att man gör lådor a´ ca 800mm så två i bredd.

Så tre frågor.
Är MDF bra till stommen eller skall jag välja något annat?
Blir det enkelt att kapa till en bänkskiva som topp och få det snyggt?
Vad gör jag lådorna av? MDF här också (känns otympligt)?
Vita hyllplan är jättebra att snickra med.
 
Håller med tidigare om att köksskåp är en bra grund om du vill gena lite. Jag har själv byggt flera byråer av ikea metod, både golvstående och vägghängda. Deras väggskåp är 38 cm djupa och finns i många höjder och bredder. Finns både dörrar och lådor som passar.

Jag har byggt in stommarna mer limfog och målat. Jag tycker att limfog ger överlägsen känsla jämför med mdf. Lite pyssligare då man måste kvistlacka med det är värt det tycker jag.

Har även bygt en tv-bänk ä. Var först inne på att använda köksstommar men måtten stämde inte så jag byggde hela själv och köpte bara gångjärn och luckor på ikea. Luckorna fick jag kapa till rätt höjd.

En hemmabyggd byrå av köksskåp med grå målning och kopparhandtag, placerad mot en blå vägg med en vas och växt ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemmabyggd byrå av köksskåp med sex lådor och läderhandtag, står mot en mörkblå vägg med en vas ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum med egenbyggd vit tv-bänk av köksskåpstommar, soffa och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggtok och 4 till
  • Laddar…
Tack för förslagen. Var kanske klantigt av mig att ange dessa mått. Veklighetens mått är inte så precisa.
Känns också vanskligt att få till en höjd om 1m med köksstommar.

I mitt fall måste ju även baksidan av lösningen få en fin yta så måste ju ändå hitta en lösning där.

Så även om jag skulle kunna starta med stommarna krävs det ändå en del lösningar utöver dem och då kanske man tappar vinsten med dem?
 
N Nizztos skrev:
Tack för förslagen. Var kanske klantigt av mig att ange dessa mått. Veklighetens mått är inte så precisa.
Känns också vanskligt att få till en höjd om 1m med köksstommar.

I mitt fall måste ju även baksidan av lösningen få en fin yta så måste ju ändå hitta en lösning där.

Så även om jag skulle kunna starta med stommarna krävs det ändå en del lösningar utöver dem och då kanske man tappar vinsten med dem?
Det beror kanske på hur du tänker dig att den ska se ut. Vill du att fronterna ska ligga i liv med sidorna, d.v.s inte sticka ut, tycker jag att köksstommar är rätt rationellt. Jag satte en tunn mdf som baksida och målade den. Råkar sig så att en 40 cm limfog blir perfekt då, behöver inte ens klyvas.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det beror kanske på hur du tänker dig att den ska se ut. Vill du att fronterna ska ligga i liv med sidorna, d.v.s inte sticka ut, tycker jag att köksstommar är rätt rationellt. Jag satte en tunn mdf som baksida och målade den. Råkar sig så att en 40 cm limfog blir perfekt då, behöver inte ens klyvas.
Jag tänkte lite på "halvfabrikat" från början men utgick då från att ta två Malm-byråer. Fast kände som sagt att jag inte skulle kunna få till en bra baksida på dessa.

Hur fick du en målning som matchade?

Hur skulle du göra för att komma upp till 1m höjd med Metod som ju är gjorda för en höjd på ca 70cm
 
Kanske lika bra att jag lägger upp en bild så jag kan förklara lite bättre också.

Tanken är alltså att sätta "byrå" utmed långsidan av hålet. Sedan bygger jag ett räcke mellan vägg och byrå på kortsidan (mot fönstret). Dvs räckets ena fästpunkt är i "byrån".

Ett annat alternativ är att hela konstruktionen byggs som ett L så jag får lådor både på kortsida och långsida och då slipper räcket.

Renoveringsrum med öppning i väggen, arbetsbord och 3D-skrivare, samt verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min baksida tycker jag ser bra ut. Målad med samma matta lackfärg som resten. Tror jag skruvade den bakifrån och spacklade skallarna.

Skåpen finns i många höjder, t
ex. 80 och 100 cm. Jag skulle nog inte göra den exakt 100. Antingen lite mer med 100 cm höga skåp och en låg sockel eller lite lägre med 80 cm skåp och en högre sockel.

Min sockel är 95 mm. Var först inne på 70 men då kom inte robotdamsugaren åt.
 
N Nizztos skrev:
Kanske lika bra att jag lägger upp en bild så jag kan förklara lite bättre också.

Tanken är alltså att sätta "byrå" utmed långsidan av hålet. Sedan bygger jag ett räcke mellan vägg och byrå på kortsidan (mot fönstret). Dvs räckets ena fästpunkt är i "byrån".

Ett annat alternativ är att hela konstruktionen byggs som ett L så jag får lådor både på kortsida och långsida och då slipper räcket.

[bild]
Det borde ju fungera. Viktigt att du får fast den ordentligt. Jag skulle inte använda ikeas ben/sockel utan göra en stadig ram av reglar som du fäster ordentligt i stommarna och underlaget. Sockel av valfritt material fäster man med lim eller dyckert.
 
Tacksam för de alternativa lösningarna men undrar fortfarande om någon har tankar kring mina ursprungsfrågor.
Är ju nyttig information oavsett vilken lösning jag sedan väljer.
 
Mdf fungerar bra till stommen. Jag skulle som sagt välja limfog för att jag tycker att det blir mycket snyggare när man ser träets struktur genom färgen. Dessutom blir det tåligare och lättare att få snittytor fina vid målning.

Att få till en snygg bänkskiva av trä bordet ju inte vara några problem. Om möjligt kan du ju anpassa bredden så att du slipper klyva skivan, t.ex. 40 cm. Förutom att du slipper klyva kan du också köpa en skiva med fasade kanter och slippa fundera på hur du får till en snygg fas på långsidorna. Kolla bara innan du köper då en del limfog säljs med raka kanter, utan fas.

Angående lådor skulle jag föreslå att du köper kompletta lådor med beslag och front. Jag gillar ikea eftersom det är tillgängligt där jag bor och prisvärt. Finns säkert andra alternativ. Givetvis går det att bygga allt själv men det lär var en del jobb, speciellt om du vill ha samma känsla med mjukstängning. Väljer du ikea metod finns lådorna i flera bredder och 10,20 eller 40 cm höga fronter. Bygger du stommen själv går det bra att kapa fronterna i överkant om du vill anpassa höjden. Givetvis förutsatt att de ska målas.
 
Gott, eftersom tanken är att det skall lackas i samma stil som köket så kommer man inte se trästruktur så MDF blir bra med andra ord.
Om jag går på varianten att bygga själv så försvinner valet med IKEA-lådor då måtten inte kommer stämma. Så måste bygga för hand. Visst går det att tex sätta in två delningsväggar och ha ett mellanrum mellan lådorna men tycker då man tappat vinsten med att bygga själv just för att få måttanpassat.
 
N Nizztos skrev:
Gott, eftersom tanken är att det skall lackas i samma stil som köket så kommer man inte se trästruktur så MDF blir bra med andra ord.
Om jag går på varianten att bygga själv så försvinner valet med IKEA-lådor då måtten inte kommer stämma. Så måste bygga för hand. Visst går det att tex sätta in två delningsväggar och ha ett mellanrum mellan lådorna men tycker då man tappat vinsten med att bygga själv just för att få måttanpassat.
Såg en tråd för ett tag sedan om ett köksbygge från grunden, tror att länken fans på startsidan. Där avhandlades lådbygnationer rätt grundligt. Klart du ska bygga egna om det blir bättre. Blir säkert roligare också.

Jag hävdar fortsatt att limfog ger en bättre känsla och hållbarhet än mdf, oavsett hur du lackar den. Kanske sitter mest i mitt huvud dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.