D
Hej,

Tänkte bygga en brygga på berget vid havet. Det är klurigt att f till någon längre brygga eftersom det inte går att få till någon bra upplag på landsidan. Dessutom misstänker jag att det är ett svårt område då isen trycker upp på vintern.

Tänkta mått 3,5 lång, varav 1,5 meter sticker ut över vattnet och 2 meter bred. Jag tänkte använda 100x200mm reglar.

Jag tänkte byggan såhär:

En teknisk illustration av en stolpfot typ B monterad över vattenlinjen med dimensioner och förankring i berg.


Jag kommer behöva någon form av stag precis vid strandlinjen. Först tänkte jag gjuta men jag tror isen kommer plocka bort en sådan konstruktion. Därför tänker jag mig ett stag av gängstång som jag håller uppe bryggan med ungefär som en stämp. Gängstången x 2 tar jag bort på vintern.

Enkel schematisk illustration av två träplankor ihopfogade med en bult, bricka och mutter, monterade på ett berg.

Vad tror ni?
 
Mats-S
D Derbyboy skrev:
Vad tror ni?
Helt rätt tänkt.
Blir det svajigt kan du även sätta några stockar längst ut som stöd, avlägsnas innan isen lägger sig :)
 
D
Kommer bli svårt att få stockarna att ligga kvar mot det flata berget.

jag undrar om isen skulle ta en bit Gängstång som sticker upp 3-4 cm från berget?

om inte så får jag ju väldigt bra förutsättningar att fästa stödben och dyl
 
D
Det som också känns sådär är om M20-gängstång räcker. Känns lite klent.....Höjden kan bli kring 60-70 cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.