Min Berglunds brevlåda ser ut som skrutt, den 10 åriga rostgarantin gäller tydligen bara för "genomrostning". Jag är rätt nära ett hål rakt igenom men det verkar sammanfalla med att garantin gått ut... Så en brevlåda som tål 365 dagar av regn, frost och saltvindar skall bestå av vad funderade jag på. Sten, stål eller tryckimpregnerat var mitt svar.

Cortenstål är ju bra, det är ju rostigt från början, men de hade stängt för semester. Var istället på byggmarknaden och hittade några kalkstenskivor och lite tryckt (check på väderbeständigt)

Gjöt fast skivorna med en säck grovbetong och en gammal 40x40 gångplatta, det var lite jox med att få dem i vinkel utan att bygga ytterligare en ställning men spännband hjälper även en fattig. Men det var inget mot att att få upp och flytta stenbumlingen som syns i bakgrunden. Men kan Egyptierna så kan jag också. Spettet sover nuförtiden i fotändan av sängen, han är min nya bästa vän trots protester från min bättre hälft.
Avstängd skadad betongpapperskorg med varningsband, placerad ute vid en gångväg omgiven av vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva "lådan" drog jag ihop av 45x45 reglar jag hade över från något, torrt och bra, förhoppningsvis så expanderar det inte så mycket och trycker isär sidorna. Spjälorna 28x45 är skruvade inifrån så man slipper se skruvskallarna.
Träsida, staket eller pallkrage på grus, omgivet av grönska, utomhus, under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brevinkastet är från byggvaruhus och tror det var Morris(?). Enskilt dyraste komponenten i detta, förnicklat och väl gjort för lägenhetsdörrar men hoppas det håller sig. Lådan blev rätt tung nu, så min tanke att borra in skruvar som den kunde stå på mot insidan av stenskivorna skrotades. Skivorna är inte tillräckligt tjocka för den typ av skruv som skulle behövas tyvärr.
Trästolpe med metallskylt på stenbelagd mark vid vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopsatt, "lådan" får nu stå på två ben inuti ytterlådan, satte rostfria skruvar så att benen inte når ner till betongen och får gangrän. OCH den blev justerbar i höjdled.
Soptunna med träslats, betongtopp, röda band, utomhus vid växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade en gammal skåpslucka som fick lite överbliven kinaolja på sig, spricker den så tar vi den sorgen då.
Betongpelare, träback, stenar, trottoarkant, grus, ogräs, blött mark, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gångjärn från samma kök, dessa kommer nog att rosta lite men tänker fetta in dem ordentligt, en liten plåt bit till botten och tak fick innandömet så inte brevduvorna snor posten.
Träskylt öppen, stenfundament, bladväxter, reflektion på övre ytan, blöt mark, liggande bildperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Voila tror den är klar, jag orkar iallafall inte lägga mer tid nu, riktiga hederliga brev får man ju ändå nästan aldrig nuförtiden..=)
Träbeklädd sophus med nummer 9, stenar runtom, gräs, asfalterad yta, däck skymtar, buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



PS.
För er som gillar ritningar, nedan är min cad/camsuperdupercncfräsritning jag gjorde innan , blir det inte som planerat så får man väl gilla det som blev. Må väl!
Svartvit vektorillustration av en enkel, stiliserad robot med ett runt huvud och lemmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 69 till
  • Laddar…
Snygg!! Du skulle få tumme upp av alla Danmarks arkitekter och formgivare känner jag det! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Maffig. Finns det plats undertill för att regnskydda större prylar?
 
Kul projekt som blev riktigt snyggt.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Maffig. Finns det plats undertill för att regnskydda större prylar?
Nja det ska enligt regeringen ligga fina stenar där. Men jag funderar på att såga upp en "paketlucka" på framsidan. 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Snygg. MEN ser jag rätt så har du springor i frontsidan. Det kommer innebära att det regnar in i vissa väder, typ kraftigt regn i kombination med starka vindar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M
Du borde nog få upp något skydd bakom träspringorna i fronten ifall det regnar ordentligt med vindar. Exempelvis plexiglas bakom, annars lär posten bli blöt under höst/vinter.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Cool! Nästan tur att vår låda sitter i lådsamling. Annars är jag rädd att jag oförskämt hade lånat designen.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Snygg. MEN ser jag rätt så har du springor i frontsidan. Det kommer innebära att det regnar in i vissa väder, typ kraftigt regn i kombination med starka vindar.
Jag har fogat springorna hela vägen från insidan så jag hoppas det blev tätt 👍
🥸 Ska sätta en tätlist runt luckan på baksidan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Cool! Nästan tur att vår låda sitter i lådsamling. Annars är jag rädd att jag oförskämt hade lånat designen.
Du har ju ritningen där i slutet, du kanske kommer komma närmare den än jag gjorde.😎
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Min brevlåda behöver ingen rostskyddsgaranti, den heter Kivra 😂

ps. din brevlåda är ju riktigt snygg 👍
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.