Nu till midsommar har det blivit dags att bygga klart staketet runt tomten vilket också innebär att en grind till garageuppfarten måste konstrueras och jag har en del ideer, men ingen känns särskilt bra så nu söker jag efter tips och inspiration.

Grinden kommer att vara placerad på vår garageuppfart och behöver vara drygt 5 meter bred så det lär behöva vara en tvådelad variant. Uppfarten är täckt av grus och på sidorna är det gräs. Den sluttar dessutom en del där grinden ska vara. Det jag har fastnat mest för är tanken på att försöka få till en skjutgrind som öppnas i sidled och rullar på någon typ av hjul, men det känns som en konstruktion som är ganska besvärlig att få till på ett bra sätt.

Grinden är en del av ett trästaket.
 
Varför inte en vanlig tvådelad trägrind på vanliga gångjärn.
Fungerar inte det p.g.a. sluttningen?
En bild på hur det ser ut tror jag underlättar.
 
sblixten skrev:
Varför inte en vanlig tvådelad trägrind på vanliga gångjärn.
Fungerar inte det p.g.a. sluttningen?
En bild på hur det ser ut tror jag underlättar.
Jag vet faktiskt inte hur konstigt det blir med tanke på sluttningen. Ska försöka få fram en bild för att visa lite tydligare.

Har nog helt enkelt tänkt att det blir rätt så tungt med 2,5m+ breda grindhalvor som bara ska vara fästa i gångjärn och att det kommer att börja luta och krångla efter ett tag, men jag har inte heller någon direkt erfarenhet av sånt här så mina farhågor kanske är överdrivna.
 
leversnitt skrev:
Jag vet faktiskt inte hur konstigt det blir med tanke på sluttningen. Ska försöka få fram en bild för att visa lite tydligare.

Har nog helt enkelt tänkt att det blir rätt så tungt med 2,5m+ breda grindhalvor som bara ska vara fästa i gångjärn och att det kommer att börja luta och krångla efter ett tag, men jag har inte heller någon direkt erfarenhet av sånt här så mina farhågor kanske är överdrivna.
Jag gjorde min grind lite smalare än tänkt p.g.a. att jag tänkte som dig.
Under en promenad efter att jag var klar med min grind, så gick jag förbi en som var över 6m bred och varit med ett tag. Hade jag sett den tidigare hade jag gjort min lika bred.
Jag kommer inte ihåg hur bred jag gjorde min, men har för mig att den är 4-5m.
Här är en bild på min grind.
grind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
vdb och 4 till
  • Laddar…
Får jag fråga vilken typ av gångjärn du använt? Ser lååånga ut. Var handlar en sådana.Tack.
 
  • Gilla
Vaerna
  • Laddar…
Kommer dessvärre inte ihåg var, men du får googla/ringa runt.
Jag har för mig att jag ringde någon som sålde stora grindar och fick telenr av dem till någon liten firma som tillverkade på beställning och det var bra pris också.
 
Hm..."någon liten firma..." låter lite klurigt googla, men tack ändå
 
R rolfino skrev:
Får jag fråga vilken typ av gångjärn du använt? Ser lååånga ut. Var handlar en sådana.Tack.
nyrups.se
Bättre sent än aldrig ;-)
 
Maalox
@sblixten det där var en väldigt fin grind -- snyggt jobbat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.