Y
Något jag är lärd är just att vara paranoid att allt kan ta eld för minsta lilla.

Nu är det så att jag funderar på byggt ett större rum där man kan ha en mini-verkstad, kanske rentav svetsa i...

Har flera gånger funderat på hur man gör då, man måste väl setill så det är tätare än om det vore ett vanligt rum.

Eller ja, det kan ju gälla garage eller pannrum i allmänt, hur gör man så allt inte tar eld för minsta gnista?

;)
 
I
Man bygger så att det står emot en brand och ser till att ventilationen inte kan vidarebefordra rökgaser till andra utrymmen, inte mynnar utanför en träfasad osv. Dörren till rummet ska vara av plåt och isolerad. Karmen av plåt. Inga trädetaljer i rummet som fönsterfoder osv.

För enbart risken av antändning genom gnistor från slip och svets kan du använda flera olika mtrl. t.ex. 0,71 mm förzinkad blankplåt som är en billig och bra lösning. Givetvis har du btg.golv i rummet? Taket inklätt med plåt.

Lita däremot inte på gipsskivor. De är bara brandhämmande i cirka 15 minuter. Bättre då med Cemenwoodskivor och liknande mtrl. Eternit och Internit var förr ett mycket använt mtrl. för brandskydd (finns inte längre).
__________________
Byggaren
 
Viktigaste är väl att se till att det inte finns några skarvar eller springor/sprickor i väggarna och mot golv där ev. svets/slip loppor kan dansa in.
 
Y
Hade änna hoppats på att ni skulle svarat att det inte är så farligt, ungefär som kamraten som stod och svetsa i sin snickar-bod med en överfylld korg med papper intill sig osv. :)

Har svårt för föreställa mig hur jag ska klä in verkstan i plåt, fast i min fråga så var ju egentligen tanken att bygga ett rum inne i den största byggnaden.
Man kanske skulle byggt med tegel eller gjuta(?) för de bör väl bli bra motstånd av det.. Hade tanken att taket skulle bli starkt nog funka som lastbar ovanvåning..

I verkstaden så är det betong golv och tegelväggar, fast taket är gammalt trä, klassiskt vinklat, är det någon mening att lägga tid på att skydda detta, relativt högt till tak.
 
I
Yrrol skrev:
---

Man kanske skulle byggt med tegel eller gjuta(?) för de bör väl bli bra motstånd av det.. Hade tanken att taket skulle bli starkt nog funka som lastbar ovanvåning..

I verkstaden så är det betong golv och tegelväggar, fast taket är gammalt trä, klassiskt vinklat, är det någon mening att lägga tid på att skydda detta, relativt högt till tak.

Både tegel och btg. räknas som/är obrännbart. Därför lämpligt.

Om du har högt till tak, ska det vara bra högt för att gnistorna från en vinkelslip inte ska nå dit upp. De kan utan vidare flyga både 5 och 6 m.

Men varför sätta skyddet så högt upp? Behöver du inte höjden kan du ju sänka/pendla ner innertaket med reglar upphängda i bandjärn till bef. takkonstruktion och på dessa spänna en metallduk som tar hand om gnistorna.
_________________
Byggaren
 
Y
I mitt sinne så bollar jag ju mellan att göra iornding den befintliga verkstaden eller att jag bygger ett rum i en stor byggnad.

Befintliga verkstaden behöver jag högt till tak då jag har bil-lyft.

Jag får nog helt enkelt fundera på vad jag har för mål egentligen, ett finmekaniker-rum eller full-size-bilverkstad. :)

Fast lite material & teknik var bra att känna till för fatta besluten.
 
bygg upp med tegel/leca och pusta sedan, blir fin fint tänk på att ha vatten+släckutrystning i lokalen samt brandlarm....
 
Gips klassas ju som tändskyddande beklädnad, så det går lika bra att bygga med det. Ska ganska mycket svetssprut till innan det ens börjar att glöda....

En standardgips står i sig emot brand i 15 minuter, en brandskiva i 30... Väggens konstruktion som helhet är det som avgör brandmotståndet.

Jag vet att det finns krav i BBR hur ett rum med "brandfarlig verksamhet" skall utföras.

Skulle tro att om du frågar byggnadsnämnden så kommer får du ett brandkrav du skall uppfylla.
 
Elvis69 skrev:
Gips klassas ju som tändskyddande beklädnad, så det går lika bra att bygga med det. Ska ganska mycket svetssprut till innan det ens börjar att glöda....

En standardgips står i sig emot brand i 15 minuter, en brandskiva i 30... Väggens konstruktion som helhet är det som avgör brandmotståndet.

Jag vet att det finns krav i BBR hur ett rum med "brandfarlig verksamhet" skall utföras.

Skulle tro att om du frågar byggnadsnämnden så kommer får du ett brandkrav du skall uppfylla.
Komplettering till gårdagens inlägg:

I BBR står:

5:513 Ytskikt och beklädnad i vissa lokaler
...Väggar och takytor i samlingslokaler och lokaler för brandfarlig verksamhet
bör ha ytskikt av klass B-s1,d0 (klass I) fäst på material av
A2-s1,d0 (obrännbart material) eller beklädnad i klass K210/B-s1,d0 (tändskyddande
beklädnad)...

5:674 Lokal för brandfarlig verksamhet m.m.

Lokaler för brandfarlig verksamhet och laboratorielokaler där brandrisken inte är
ringa, ska utformas som egen brandcell och avskiljas i lägst klass EI 60...

EI60-väggar kan byggas på ett flertal sätt.
 
Redigerat:
Y
Men när folk använder sina gamla byggnader som verkstäder, är det okej bara för att det byggdes i de tiderna som inga krav fanns. Eller ligger det en skyldighet hos alla att anpassa sina gamla lokaler?

Om min gamla byggad från 30talet tar eld uppe i trä-taket eller något, kommer det bli himla strul med försäkringsbolagen å så då?
 
J
Yrrol skrev:
Men när folk använder sina gamla byggnader som verkstäder, är det okej bara för att det byggdes i de tiderna som inga krav fanns. Eller ligger det en skyldighet hos alla att anpassa sina gamla lokaler?

Om min gamla byggad från 30talet tar eld uppe i trä-taket eller något, kommer det bli himla strul med försäkringsbolagen å så då?
Ändrade brandregler gör ju att lokalerna måste ändras.

Det är ju inte så att bara för att man godkänts en gång så är man godkänd för alltid.
 
Lokalerna är ju också godkända för ett visst ändamål om detta ändras måste man också
få ett nytt godkännande. Tycker man skall klå in trät med gips och hålla allt brandfarligt
i skåp. Säkerhets papperskorg för trassel osv. titta på http://www.jiwa.se/.
 
Gipsvägg på stålregelstomme med ett lager standardgips på vardera sida håller brandklass EI30. Med 2 lager på varje sida är det brandklass EI 60, enligt gyprocs handbok. Alternativt ett lager gips och ett lager minerit för att vara extra safe. En av dom största brandriskerna i garage som jag ser det är oordning som fulla papperskorgar, damm och spån, virke, emballage och annat som kan antända. Gipsväggar självantänder inte precis.
 
Enda gångerna det börjat brinna när jag svetsat är gammalt rostskydd i balkar, än så länge har jag inte lyckats tända på nåt med vinkelslipen. Välstädat och undanplockat + 2st 6kg pulversläckare (eller en kolsyra om man inte vill skräpa ner) är bra. Gips på väggar och tak med betonggolv bör väl vara lugnt?

Jag tror inte man som lekman behöver tänka för mycket på vilken brandklass lokalen har om man tillämpar sunt förnuft i användningen av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.