IdaBo
Vi bor i en 20-talsvilla med tre rum på övervåningen. Just nu sover vi i det stora rummet ”Allrum” och har en walk-in-closet i det anslutande sovrummet till höger, vilket är en väldigt lyxig lösning - men inte optimalt med många gäster på plats/när kommande barn vill ha egna sovrum.

Kan ni se något sätt där det skulle vara möjligt att få till tre sovrum på övervåningen med egna ingångar?
Garderoben mitt i huset innehåller idag avloppsrör från toaletten intill samt uppgång till vinden.

Ritning av övervåningen på en 20-talsvilla med två sovrum, allrum, walk-in-closet och övre hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att öppna det ”gråade ytan nedanför toalett och garderob? Är det det som är walkin closet idag? I så fall hade jag försökt flytta wc antingen till garderoben bredvid, eller uppåt, så ytan för toa kan bli en korridor eller ny rumsgräns till nedre hö sovrum.
 
IdaBo
M mojjen skrev:
Går det att öppna det ”gråade ytan nedanför toalett och garderob? Är det det som är walkin closet idag? I så fall hade jag försökt flytta wc antingen till garderoben bredvid, eller uppåt, så ytan för toa kan bli en korridor eller ny rumsgräns till nedre hö sovrum.
Den grå ytan är murstocken (tyvärr!). Att flytta/ta bort toan kan absolut vara ett alternativ, tack!
 
Det som verkar enklast är att bygga en ny vägg i allrummet så att det blir ett långsmalt sovrum med en korridor ned till sovrummet i det högra hörnet. En klädkammare skulle vara en lämplig avslutning på korridoren.
 
  • Gilla
IdaBo
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
Den grå ytan är murstocken (tyvärr!). Att flytta/ta bort toan kan absolut vara ett alternativ, tack!
Då hade jag nog övervägt att flytta toan till vänster, samtidigt göra den något bredare. Sen göra en "korridor neråt där toan är nu, du behöver offra garderober neråt, samt bredda in lite id et högra rummet. Lite samma ide som 16386 gett. Dock tycker jag korridoren blir väldigt lång i det förslaget.
 
  • Gilla
IdaBo och 1 till
  • Laddar…
Kanske någonting såhär? Ritning över våningsplan med handritade anteckningar som föreslår byggförändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
IdaBo
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kanske någonting såhär?[bild]
Detta var ju ett toppenförslag! Tack!
 
IdaBo IdaBo skrev:
Detta var ju ett toppenförslag! Tack!
Håller med om att detta är ett riktigt snyggt förslag, som ger möjlighet till riktigt Badrum.
Ps kontrollera att du får i Nya avlopp i golvet. Ligger golvregalrna från vänster till höger så bör det avra relativt enkelt.
Går de Uppifrån och ner, så kan det vara värre att få ner ett 110 rör med fall, utan avväxling/förstärkning golvreglar. Allt går att lösa, bara lite mer jobb;)
 
  • Gilla
IdaBo
  • Laddar…
Om möjlighet finns plocka bort gaderober m.m. i hallen och få en mer öppen yta, möblerbar hall brukar ju vara poppis i mäklarprospekten ;)

Ritning av en husplan som visar en möjlig hall utan garderober för en öppnare yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.