Hej!

Jag bor tyvärr nära en ganska nyöppnad resaurang, deras jombo-takfläkt ligger i samma nivå som min lya. Fläkten både luktar och låter, värst är oljudet.

Jag skall kontakta ägaren, men vill innan ha kött på benen om vad han kan göra för att dämpa ljudet. Hur kan han bygga bort ljudet?
 
beror ju på vad för system han har och vad det är som låter, vibrationer, fläktljud m.m men du kan ju alltid be kommunen göra en mätning om det ligger inom tillåtna gränser
 
Jag har redan ett ärende liggande hos kommunen, ett klagomål. KOmmunen ringde mig o bad mig först prata med ägaren och se om man kan komma överens om något, men jag vill innan jag ringer honom lära mig om vad man kan göra, ge honom konktreta förslag och inte bara gnälla.

KOmmer man inte överns så kommer kommunen ut o lyssnar med öronen för att se om de anser ifall det är störande eller ej. Mätningar kan också göras men det skall bekostas av resturangen eller föreningen där jag bor, och det vetifan om nån kommer gå med på (?) ...det är ju inte alla där jag bor osm störs. Sen hoppas jag verkligen värderna är såpass höga att resturangen måste bygga bort ljudet! För man blir fan tokigt på ljudet!

Det låter som en jetmotor, inga vibrationer! Ständigt högt jet-motor-ljud i ganska dåv frekvens. Som en större fors/vattenfall. Röret är ca 60-70 cm i diameter, kanske 6 meter långt utanför byggnaden på deras fastighet. Fläkten är ny då den förra brann upp i sommras, den 1:a fläkten var för klen och blev för varm.
 
Det skulle kanske att placera fläkten, under taknivå,(om det finns någon plats) för då går det att sätta in ljudfälla.
EX.Östberg har "takbafflar att montera där luften blåser ut transformator så att det går åtminstone att minska varvtalet på fläkten NATT OSV: Få bort lukter UV-LJUS eller KOLFILTER MEN det skall påpekas att det kostar en del pengar.MEN låter det för mycket får ju stället stänga!! HEJ ventilation knut v hage
 
knut,

tack för svar,

Okej, en ljudfälla. ska googla lite om detta. Fläkten stängs av varje dag strax efter 21 så vartalsmojäng nattetid är itne intressant. Mera förslag är välkommet!
 
Lustigt att din kommun säger som dom gör.
Här var det lite tvärtom, (nu var jag i andra änden av problemet här).
Var en firma som fick klagomål på oljud från boende i villa (var inte alls denna firman som fördje oljud utan firma längre bort), kommunen stod för ljudmätningen.
Och det lite intressanta var att kommunen fick inte direkt lämna ut vem det var som hade klagat.

Konkreta förslag på åtgärdet beror väldigt mycket på vilken typ av fläkt där sitter, men är det någon moderna takfläkt är det lustigt att dom inte valt en ljuddämpad modell.
 
JFläkten är sprillans ny.

Jag vet inte hur man hanterar dessa frågor om huruvida men är anonym eller inte. Jag mailade frågan men fick inget svar.

Om inte min föreningen där jag bor amlitar en bullerkonsult så kommer kommunen tvinga dem att göra det, ja ifall kommunen själva uppfattar ljudet som störande.

Jag köpte igår en ganska avancerad ljudmätare, men jag blir inte klok ändå. När det regnar så har jag överstigande värden än vad som anses som störande. Passerar en bil på vägen när det är blöt tpå marken så är jag redan då uppe i 65db, gränsvärder etfre kl 18 är 45db.

Mätaren kan ställas in på 4 sätt,

hi
low
dca
dcb (?)

Så jag vet inte exakt vilken jag skall använda.
 
Ljudmätning är en hel vetenskap, och förutsätter att du kan mäta ljudet både med fläkten igång och avstängd för att kunna jämföra bakgrundsljud m.m.
 
Det första jag tänker är: har de bygglov för denna typ av fläkt osv?

Avluft från matställen, speciellt köksventilation i restaurang etc skall skickas iväg med så kallad jethuv., och placeras över husnocken för att få lukter att blandas med loften och vindarna över huset och på så sätt föra bort det. Mot ljudet är det svårt att förslå då man inte vet vad det är för ljud.
 
Jag fick en kontakt nu på forumet som kan detta, skall bolla lite med honom o skriver sen en rad här igen.
 
Låter som det är ett luftljud dvs fläkten går på för högt varvtal för att klara av flödena som krävs, det finns två saker att göra sänka hastigheten på luften genom större kanaler / större fläkt (lägre varvtal) eller jobba med dämpningen. Till denna typ av fläkt ska fläkten ha inbyggd ljudsiolering i sidpanelerna annars blir det en resonanslåda, troligaste orsaken när det är omgivningsljud som e problemet.
 
sillen6,

tack för svar. Håller nog med om att det är "luftljud" Ljuddapade vet jag ej, tror icket det, ingen av de sylnuiga delarna varkvara vara dämpade, om det inte döljer sig, ser ut bara som naken plåt rakt upp&ner. Jag har sett dessa ljuddämpade rör på bild och vet hur de ser ut, jag är inget proffs men tror mig veta hur det skall ses ut.

Resutrangen har först rör inne i kåken, när den passerar genom ytterväggen så kommer kanalen först som en stor kasset, alltså en stor rektangular plåtlåda, från denna gör röret upp längst husväggen upp på taket.

En tjej från kommunen skall komma ut o lyssna nästan vecka med sina öron, upplever hon ljudet som störande så kontaktar hon ägaren till resturangen/huset, kommer ev. också att kallas in en ljudkonsult som får göra mätningar.

Men det känns tungt om hon inte upplever ljudet som störande, man måste vara ett tag i lyan o känna sig som hemma för att man skall höra störande ljud. KOmmer hon dirket uteifrån gatan o ska lyssna så kommer hon ju inte kunna särskilja på det konstanta fläktljudet o trafiken lika väl som jag. Lilgger man hemma i soffan o chillar o kopplar av så här man ljudet direkt.

Hmmm, hoppas hon reagerar. Men då vi inte har en ljudkonsult så kan vi inte säga så mycket. Vissa frekvenser är ju mer störande än andra, detta kanske man inte kan höra med bara örat.

JAJA
 
Ljuddämpare på frånluft sitter oftast så nära fläkten som möjligt.. kan även vara inbyggd.
 
Om det är ljudet från fläkten kan man inte sätta en ljuddämpare innan fläkten, ljudet uppstår som någon skrev innan genom att luften har för hög hastighet. En fläkt till en resturang sitter oftast i slutet av kanalen och är av sådant slag att en ljuddämpare ej går att ansluta. Vad man däremot kan göra är att bygga ett nytt skall som isig är en ljuddämpare, fungerar som en ljudbaffel.
 
Vent entrepenör,

tack för svar.
Hur ser ett sådant nytt skal ut då? Vad skall jag berätta för ägaren vad jag vill att han gör? Kan jan själv snickra en "låda" av trä runt fläkten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.