Jag vill bygga ett bord (eller rättare sagt en bordsskiva) av spontade träplankor som vi har liggandes för att sen måla det svart. Någon som har gjort det och/eller kan tipsa mig om bästa konstruktionen?
 
I nyaste numret av........ Ja en tjock inredningstidning som svärmor har, du vet ;) Ska ta reda på vilken. Iaf så finns det en beskrivning i den på just ett "plankbord". Detta va ett rätt så lågt soffbord men det bör inte va nga problem att fixa höjden om man så vill. Jättesnyggt är det, vill oxå ha ett!
 
Vore kanon om det finns beskrivet i en tidning! Väntar med spänning :)
 
renoVera77 skrev:
Jag vill bygga ett bord (eller rättare sagt en bordsskiva) av spontade träplankor som vi har liggandes för att sen måla det svart. Någon som har gjort det och/eller kan tipsa mig om bästa konstruktionen?
Vad är vitsen med råsponten? Är du ute efter den råa och "rustika" ytan?
I så fall är det mycket att fundera på. Slå ihop brädorna och skruva fast dem i ett par reglar på undersidan.
Dock är råspont lite tunn att ha som bordsskiva; bordet blir svajigt. Så du behöver nog förstärka det med längsgående reglar också.
 
Nu har jag äntligen fått tummen ur och ringt svärmor! Hus & Hem nr 12 är tidningen som har en beskrivning om hur man gör ett plankbord. Hoppas det passar!
 
Får ta en sväng ner till biblioteket och se om dom har tidningen där. Skulle vara prisvärt om det går att använda dom plankor som blev över sen vi la nytt golv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.