Är nog inte helt omöjligt, min bror bygger stenhus i skåne.

Hantverkare har byggt stommen, lagt tak, dragit el och vatten, övrigt gör han själv.

Deras pris kommer sluta på 1.2-1.3m ca. ( tomten kostade 50000:- )


skane.jpg
 
Bob_the_builder
Hur mycket vill/kan/orkar ni göra själva? Kan ni göra det mesta (i princip allt) kan ni säkert bygga ett hus i den storleksklassen för LÅNGT under miljonen.
 
Langbein
Dale skrev:
Jag och tjejen har funderat på att bygga. Som för de flesta andra i landet är inte ekonomin supervass så man måste hålla igen.

Vi siktar på ett hus på ca 80-100 kvm.
Timmerhus.
Tomt får vi gratis och garage/förråd finns redan.
Viss hantverkskunskap finns.
Standard och de senaste i interiör inte så viktigt.
Pris: under 1 mille (är det möjligt?)

Råd och tips för att få till ett riktigt riktigt billigt hus.  :)
Balterna kör med timmerhus och bygger här
 
om du slår upp land annonserar man där kompletta hus ovan grund för 400 000,eller i tidningen ATL har du en husfirma som sätter upp ditt hus i utbyte mot timmer,bra om man skogsägare o vill slippa lite skatt!
Annars är nog smärtgränsen vid ca 4000 kr/m2 om du inte är en slöfock med tummen mitt i hand!
 
Langbein
Ekke_original skrev:
om du slår upp land annonserar man där kompletta hus ovan grund för 400 000,eller i tidningen ATL har du en husfirma som sätter upp ditt hus i utbyte mot timmer,bra om man skogsägare o vill slippa lite skatt!
Annars är nog smärtgränsen vid ca 4000 kr/m2 om du inte är en slöfock med tummen mitt i hand!
Alltså max 4 om man bygger själv, mest material då?

Här har 160 kvm tillbyggnad i 2 plan kostat 700.000 när han gjorde mkt själv, för 9 år sden.
 
Om du gör väldigt mycket själv kan ju Fiskarhedenvillan vara något för dig. Då får du ner priset.
 
Langbein
Kaxa skrev:
Om du gör väldigt mycket själv kan ju Fiskarhedenvillan vara något för dig. Då får du ner priset.
Kanske passande då en fd fiskhandlare säljer tomten ;D

Tittat på det men ser inga priser ???

På den stora tomten finns en modern stuga på 50 kvm nära vägen, med va och el klart så en byggare tipsade att det bör behållas som våtdel och byggas på. Vi vill ha stenhus, hur är det att bygga på gamla stugor, lönar det sig verkligen med alla anpassningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.