Hej!
Vi kommer att bli erbjudna drömtomten med fin utsikt, via kommunens prisvärda kö om ett år.
Jag vill gärna rita vårt hus själv eller åtminstone att huset ska ha entren åt det tråkiga hållet och vardagsrum och kök åt det roliga/vackra hållet. Helst med fönster större än normalt. Vi kan tänka oss att fixa ovanvåning själva samt att lägga golv och att tapetsera ...
De hus vi hittat som är billiga - Ävsbyhus och Smålandsvillan har inte en enda modell med våra "krav". Vilka alternativ är mest prisvärda, tror ni? Jag är nog inne på att vi ska anlita en lokal byggfirma och bygga efter eget huvud och har blivit visad ett prisvärt hus av en lokal byggare, men är tveksam ... kanske det är bättre att ???vadå? (Han är så vag ...)
Vilket eget arbete ska sedan man lägga krutet på? Gjuta bottenplatta, schakta, tapetsera eller?? Och är det lika illa ekonomiskt med en tomt att fylla upp som en tomt att spränga sönder?
MVH Fiddeli
 
Hej Fiddeli!
Massor med frågor där, inte lätt att besvara.
Hur du placerar huset och även utseende kan kommunen ha en del att säga om, passa på att fråga om vad som styrs via detaljplanen i just det området.
Här på forumet finns alla sorters "byggare", från nyckelfärdigt (vi/jag) till sådana som har lagt ner typ 5000 arbetstimmar och byggt till 75% själva. Det blir billigare med eget arbete, men det blir MYCKET jobb. Själv är jag inte övertygat om fördelarna med delad entreprenad, annars än att "nyckelfärdig" firmorna är något mer stelbenta när det gäller eget design. Inget regel utan undantag dock. ;)
Ni har minst ett år framför er, så mitt enda vettiga svar är egentligen att rita på hus så det rycker och ta in anbud från så många håll som möjligt. Om inget annat så kommer ni att lära er massor bara genom att diskutera anbud och byggalternativ.
Vad spännande med ett nytt byggprojekt!
Lycka till!!!! 8)

C.
 
Hej Fiddeli!

Vi ville ha ett prefabricerat hus för att det går snabbare att sätta upp men med möjlighet att påverka planlösningen.
I slutänden valde vi ett 1½-plans standardhus ur Skidstahus katalog och har fått vad jag anser vara ett prisvärt förslag på deras "villa Vitsippa" med en utbyggnad och en helt annan planlösning än originalet.
De var helt inne på att räkna plus och minus på olika delar av arbetet och materialet om ni nu vill göra en del själva (vi kommer att tapetsera, måla och lägga golv, t.ex.).
Lycka till!
 
Hej Beatrice!
Då undrar jag givetvis, vad fick ni betala och vad fick ni för pengarna?
MVH Fiddeli
 
fiddeli skrev:
Och är det lika illa ekonomiskt med en tomt att fylla upp som en tomt att spränga sönder?
MVH Fiddeli
Med lite tur kan man i princip fylla en tomt gratis medan sprängning alltid kostar pengar.
 
Gratis låter ju trevligt, hur går det till?
MVH Fiddeli
 
Kolla med något pågående bygge i närheten (om det finns nåt vill säga) , schaktmassor är alltid ett bekymmer att bli av med så om någon är villig att ta emot det så kan man få det i princip gratis. Åkaren kanske vill ha betalt för körningen, men det är ju en förhandlingsfråga.

Innan man tar emot massor ska man dock vara säker på att det är bra grejor, alltså inte bara lera eller storsten eller stubbar eller miljöfarligt o.s.v

En kommentar i övrigt, det är aldrig billigt att bygga men man kan ju tycka att det är mer eller mindre prisvärt. Och ska man ha lite special kommer det nästan alltid att kosta lite mer, men det har man förmodligen igen i ännu högre trivselfaktor när det är klart.
Kom också ihåg att ytan kan alltid kompletteras / ändras i efterhand men grund och stomme är det inte lika lätt att göra något åt när huset väl står där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.