Hej,

Vi har en tomt och ska bygga ett hus på den. Vi har tittat runt på olika hus från dom vanliga husleverantörerna men dessa passar oss inte i smaken. Hittade däremot denna byggsats http://www.futureliving.nu/gallery.php?gr=2&ca=2

Vad tror Ni att det skulle kosta att uppföra det?

Alternativ.1 Låta hantverkare göra allt jobb invändigt och utvändigt (inflyttningsklart) = Pris?
Alternativ.2 Låta hantverkare uppföra huset ink. platta så det blir helt klart utomhus, tätt och låsbart och sedan göra resten av jobbet själva innvändigt tillsammans med min far som är byggmästare = Pris?

Jag förstår att detta är lite som att fråga "Hur långt är ett snöre?" Så det kanske är lättare att ställa sig frågan hur mycket man sparar genom att köpa denna byggsats jämfört med att låta någon rita huset och köpa in materialet som ingår i satsen.

Reflektioner / Andra förslag på billigt designhus?
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
Tyresö
En hantverkare tar mellan 340 - 400 kr/tim + moms = 272 - 500 kr/tim inkl. moms, vilket är det pris du ska betala. Räkna ut hur många mantimmar det går åt att bygga, och du kommer göra vad du kan för att minimera den utgiften - du kan spara 1 milj. bara i arbetskostnad, genom att själv lägga 2000 timmar/år på att bygga. Har du ut efter skatt, ut mindre än 272 - 500 kr/tim, då är det mer ekonomiskt att ta tjänstledigt, låna pengar till ditt uppehälle och bygga själv.

Bygger du med ihåliga frigolitblock, som man sen fyller med betong, så kan du både bygga och designa ditt eget hus - det är som att bygga med Lego - stapla blocken och bygg en likadan stomme som Rosshusen www.ross.se (jag har pumpat betong till väldigt många av hans projekt) och sen kan du själv välja ytbeklädnad inne/ute. Betongplatta och stomme är hyfsat billigt i sammanhanget - det är ytbeklädnaden och lyxutrustningen som kostar.

En ross-stomme kostar - om du lejer bort jobbet - mellan 0,7 - 1 milj inkl betongplatta - om du vill bo med många m2, men där kan du spara flera 100.000 på att bygga själv och kanske köpa in betongpumpstjänsten och ev. gjutning av plattan.

Tumregeln är: Gör så mycket som möjligt själv, eftersom bortlejd arbetskraft kostar en rejäl slant.
 
Tyresö har rätt i det mesta men att göra mycket själv har även sina nackdelar. Du kan ju slå på arga snickaren och se hur det kan gå. ;)

Hur mycket kostade byggsatsen? Begär offert på det om ni inte vet....
 
Future Living verkar spännande, men jag blir lite fundersam över vad man få med i priset. Hur är det med konstruktionsritning? Tittar man på Leveransomfattning så står det ingenting om ritningar.
 
Future Living säljer bara konceptet. För att kunna bygga med de, krävs det att man kontaktar ett företag som kan bygga. Och dessutom går det att bygga vad som helst med FL. Man ritar (en arkitekt) och FL tar fram skalet.

Det kan bli en dyr historia om man inte kan bygga själv. HAr själv kollat med de men det föll direkt.

Edit. FL levererar ytterskalet + isolering. Ej tak,fönster, golv/fundament eller inredning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.