Hej,

vill bygga en bastu på så enkelt sätt som möjligt.

tänkt mig en regelstomme i trä och endast trall på golvet så vattnet kan rinna igenom ner till makadam under huset som ska stå på murblock 15-20 cm över mark.

hur hade ni byggt byggt väggen? Vill ha isolering i men frågan är om man ska ha basgifolie och hur ska den möta golvet för att få de så bra som möjligt.

Tacksam för att tips jag kan få. Gärna förslag på tidigare projekt med bilder vore underbart.

mvh

Lukas
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
Så om jag skulle bygga upp väggen:

Panel
Luftspalt
Vinduk
Regelstomme/isolering 95
Bastupanel

känns lite halvsäkert men den kanske torkar ut som de säger?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tillägg: bastu ska byggas fristående.
 
Det fungerar bra, den kommer att torka ur.
Är den vedeldad? För att göra det enkelt så skulle man kunna hoppa över isoleringen.
 
Tar det inte väldigt lång tid att värma upp en oisolerad bastu?
 
Nu vet jag inte vart du bor men här i Norrbotten går det fint att värma bastun bestående av 42mm plank, inga problem med att få upp den i bastuvänliga 110-120 grader.

För att inte krångla till det så är faktiskt oisolerad att föredra. Bara man får den hyffsat tät så det inte blåser rakt igenom när vinden ligger på.

Då torkar bastun ur också o röta kommer vara ett ickeproblem, jag är av den sort som tvättar sig i bastun och när man är klar så lastar man in ett par vedträn i aggregatet så man torkar ur bastun också.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
Haha, ja då ska ju ja klara mej.....i Stockholm
 
Vi vet inte storleken på bastun och vad är lång tid?;)
Beror ju på hur du värmer den, vedeldat som inte är underdimensionerat är inga problem.
Du har ju ett "tätt" skikt på insidan med väggpanelen och i ts fall så är det springor i golvet utifrån trallanvändande, så det är här kall luft kommer att sugas in.
Förordar enkelhet i byggandet av fristående bastu som för övrigt kommer att vara ouppvärmd (mitt antagande att ts bastu kommer att vara så).
Vi byggde bastu i det militära med tält och den vanliga vedkaminen, även det fungerar.
 
Jag kommer med stor sannolikhet köra ett elaggregat. Trist men behövligt då det är oländigt att nå bastun för att fylla ved.

Jag tänker mig en storlek för 4 personer.
 
D Derbyboy skrev:
Jag kommer med stor sannolikhet köra ett elaggregat. Trist men behövligt då det är oländigt att nå bastun för att fylla ved.

Jag tänker mig en storlek för 4 personer.
Fristående bastu med elaggregat, är det inte lika att då bara köpa ett torkskåp o ställa i hallen?

Ursäkta mitt raljerande men jag hade övervägt det en gång till, för skillnaden på vedeldat och el är enorm.

Under vinterhalvåret så krävs det i snitt 3 inlägg för att värma 6kvm bastu till ca 100 grader så det är inte något större jobb.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Mm jag vet men det är tänkt att bastun ska ligga vid vattnet. Höjdskillnad från boningshuset är 40m och avståndet är ca 50-70 meter. Det är i princip ett stup ner till bastun. Men men vi får se. Måste ju hurusom bygga en trappa eller linbana....
 
Det finns en samlingstråd som länkar vidare till ett antal olika byggen här: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/

Jag skulle också rekommendera vedeldad, men du gör som du vill. Det viktiga är förstås att det blir av att bastun används. Gissar dock att det inte är helt enkelt att dra ner el heller, om du inte redan har det vid vattnet.

Jag nämner strandskyddet också så att det är gjort. Det är inte lätt att få lov att bygga vid vattnet i Sverige.

Edit: Missade att @Derbyboy kapat tråden, så råden blev lite spretiga.
 
Tack!

Jo det är en känslig fråga de där med strandskydd. Jag får se, kanske blir en bastuflotte istället för att komma runt strandskyddet. Moraliskt känner jag att det är ok. Ingen har varken lagt till eller badat, eller vandrat i närheten av den där strandremsan.
 
Ska du köra el är det dessutom 3-fas som gäller utifrån effektbehov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.