Hej

Har en gäststuga som jag vill bygga bastu i ena rummet. Har sökt massa info men får fram olika svar hela tiden så jag ställer frågan. Stugan är isolerad (Ytterpanel, vindpapp, råspont, isolering, plast och masonit). Kan jag bara läkta så jag har ca 3 cm luftspalt och sedan smälla på bastupanelen? Eller måste jag riva plasten först?
 
Till viss del i liknande situation som dig. Det jag funderar på att göra är att:

x Behålla plasten, men
x På detta ett isolerande skikt som skyddar plasten från värme (som den inte tål)
x Luftspalt som ventileras inom våtrummet bakom bastupanelen.
x Bastufolie som minskar ångtrycket från bastun ut i konstruktionen (med beaktande att skiktet mellan ska vara ventilerat)
x Bastupanel
 
Huh, är det inte enklare och bara slita ner plasten i såfall?? Låter dyrt och krångligt det där..:(
 
Då har jag bestämt mig för och riva masoniten innerst i utrymmet och ta bort fuktspärren som satt. Tänker läkta upp med 3 cm luftspalt mot isoleringen och sedan bastufolie innan bastupanelen. Vad tror ni?
En annan fråga är om taket. Jag har i dagsläget masonit som är vitmålad även där. Kan det vara kvar så jag kan ha läkt och folie utanpå det eller är det inte bra att det är målat?
 
Folie mot isolation, sedan luftspalt och så panel. Luftspalt mellan folie och isolation är poänglöst.
Skulle byggt taket enligt samma prinsip.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
Millejan
  • Laddar…
Ja, Sakke. Jag har ändrat mig och kommit fram till samma sak...:) Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.