Hej!
Vi har funderingar på att bygga en bastu i en friggebod. Men eftersom jag är en novis på byggande så undrar jag om någon här vet hur man ska gå tillväga. Vi tänkte använda den året runt. Råd/tips om tex träslag, golv(avrinning), isolera, kamin(vedeldad), luftventiler osv. I stort sett allt. ;) Finns det någon bra guide på nätet eller någon bra broschyr/bok att beställa? Alla tips mottages tacksamt!
 
Oj, var skall jag börja.

Gjorde just detta för några år sedan. Hade en ca 10 m2 friggebod byggd på 30-talet som började bli lite risig. Frågan var riva eller göra bastu. Det blev självklart bastu, och det enda som jag sparade från det ursprungliga huset var väggreglarna och golvet. Taket åkte av, byttes delvis och tillbaka igen, höjt 20 cm och isolerat. Ytterpanelen åkte också ner, byttes delvis och sedan tillbaka igen med isolering bakom. Golvet isolerades underifrån. Fönstren plockades ur, renoverades och sattes tillbaka. Ett fönster samt dörr flyttades något.

OK. Då har vi ett isolerat hus. Nu till själva bastun.

Ventilering. Jag tog upp en ventil högst upp vid varje gavel samt en "golvbrunn" alldeles framför kaminen. Golvbrunnen är ett 20 cm hål rakt ner genom golvet med ett golvbrunnsgaller över. Kallas spygatt tror jag (fast jag trodde sånt bara fanns på båtar). Teorin som även visat sig fungera i praktiken var: kall luft upp genom golvet, sedan vidare dels in i kaminen (drar ganska mycket luft när den brinner) och ut genom skorstenen, dels upp runt kaminen, ett varv runt i bastun och sedan ut genom gavelventilerna.

Golvet. Plastmatta enligt konstens alla regler. Uppvikt längs kanterna, nervikt i golvbrunnen. Bastun går att städa med vattenslang. Barr, löv och annan natur som kommer in kan spolas/sopas ner/ut genom spygatten. Svetsade mattan själv. Gick lätt med varmluftpistol om man bara klöper det speciella munstycket som behövs och sedan är noggrann.

Väggar och tak. Fuktspärr för vedeldad bastu (aluminiumbelagd). Liggande panel med luftspalt bakom. Hittade en panel på K-rauta jag blev förtjust i. 95 mm bred och avrundade kanter. snyggare, skönare och billigare än den vanliga smalare bastupanelen (tyckte jag).

Sedan ville jag ha ett litet omklädningsrum. Hade från början tänkt att hoppa över detta, men det har visat sig vara helt oumbärligt. Reglade upp väggar och monterade en bastudörr (i glas för att släppa in mer ljus). Isolerade och spikade panel. Denna vägg byggde jag alltså helt innanför tätskikt och fuktspärrar. Det blev mycket enklare på det sättet, och det är bara när man bastar som det är skillnad i temperatur och fuktighet över detta vägg. När bstun inte används står bastudörren öppen. Den ena gavelventilen finns i bastun och den andra i omklädningsrummet. Ordentlig luftspalt under bastudörren. Blir bra drag upp ur golvbrunnen, under dörren, genom omklädningsrummet och ut genom gavelventilen.

 
Hoppsan, vad hände nu? Nåja, vi fortsätter...

Ingen bastu utan kamin.
Räkna ut volymen på bastun och lägg till en m3 per m2 fönster när du skall dimensionera. Läs noga om avstånd till brännbar vägg etc och prata sedan med sotaren som skall godgänna det hela hur han vill att brandskydd skall vara utformat. I slutändan är det han som bestämmer, och då kan man hänvisa bäst man vill till olika instruktioner man har fått. Om han inte gillar det man gjort blir det inte godkänt. Jag använde en färdigisolerad plåt med egna "fötter" under kaminen, och på väggarna satte jag ett lager mineritskiva och sedan en korrugerad aluminiumplåt på 20 mm distanser utanpå. Godkändes att jag fick minska avståndet till kaminen till en fjärdedel (från 50 cm till 12,5). Färdig skorstensmodul monterades enligt anvisning. (Schakt gjorde jag när jag gjorde taket.)

Lavar. Jag byggde lavar i tre nivåer, den nedersta ganska lågt för barn, husdjur och fötter (när man sitter på andra bänk). Det har sedan visat sig att den nedersta laven är ganska skön att sitta på vid längre bastubad och när den lille inneboende pyromanen varit aktiv och eldat upp bastun i 100 grader med 80 % fukt (puh!). Jag satte reglar på sidoväggarna som jag lade lavarna på. Jag lät alla reglar gå hela vägen in till bakväggen. Eftersom lavarna ligger löst ovanpå går de att skjuta fram och tillbaka. När man skjuter in alla lavarna mot väggen har man en mycket lättstädad bastu. Man kan dessutom flytta ner alla tre lavarna på lägsta nivån och få en förhöjd plattform som vi ibland ställer vilstolar i rotting på när vi bastar - mycket bekvämare än vanliga bastulavar. (Blev detta begripligt förresten.)

Det var väl det hele i stora drag.

Nej, jag har ju glömt den viktigaste detaljen. En fönsterbänk på utsidan under fönstret för en balkonglåda som fylls med isvatten och ölflaskor. Montera bänken så lågt att du kan öppna fönstret över flaskorna och ta dem utan att behöva gå ut i kylan.

Det mesta materialet köpte jag på K-rauta, inkl. kamin och skorsten. Kostade ca 30.000 i material totalt. Bastun tar 15 personer.
 
Tackar för ditt långa svar!
Intressant läsning. Tänkte på det här med ventilerna. Har för mig att jag har läst att det räcker med en ventil så långt bort från kaminen som möjligt (uppe i motsatt hörn exempelvis). Erfarenheter från det? + en i omklädningsrummet också, som du har gjort.
Fuktspärr säger inte mig så mycket, men jag tänkte ta och åka ut till de olika företagen häromkring och inhandla mig lite mer kunskap.
Förhoppningsvis kan vi köra igång till hösten vilket ska bli (hoppas jag) väldigt roligt.
 
Det räcker väl i princip med en ventil in och en ut, och de skall då vara placerade så långt från varandra som möjligt. In-luften skall sitta högt (över lavarna) och ut-luften lågt (under agregatet). Vid vedeldning fungerar kaminen som ut-ventil, men tänk på att den drar en hel del luft. Har du för liten in-ventil blir den som ett extra spjäll och du får inte riktigt drag i kaminen och dålig förbränning.

En koll på detta är att draget i kaminen inte skall påverkas av om du har dörren öppen eller inte, något jag annars sett ffa vid mindre bastu-volymer.

Jag tog upp golvventilen eftersom jag ville minska på kall-draget förbi lavarna (och göra bastun mer lättstädad - både ved och folk drar in en hel del skräp).
 
Varför envisas folk med fuktspärr i bastur?
Kolla på panelen, brukar den mögla av fukt eller torka och spricka sönder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.