Som rubrken säger, jag har planer på att köpa en färdig bastu,Och montera upp i ett sovrum.Just nu är det ekparkett.Men jag hade tänkt lägga en våtrumsmatta på parketten över hela golvet.Där tänkte jag montera bastun på.Jag siilkoner även runt om tätt mot golvlistorna.Ventilation hade jag tänkt använda husets.Huset är ett älvsbyhus byggt 2014 med frånluftspump med ventilation.Kan detta funka?här en länk på hur bastun ser ut. http://www.sparmax.se/?action=produ...onell bastu&prodtext=MATTI BASTU BS-7057H R/L
 
Hur har du tänkt lösa det med golvbrunnen?
 
Golvbrunn är inte nödvändig i torrbastu.
 
Hur långt har du till badrum/dusch?

Jag tittade på ett hus en gång, där de satt upp en bastu liknande denna i ett hörn av det ena allrummet, menade att det bara var 2 meter till duschen i badrummet, och en meter till en altandörr om man ville ut i snön. Tror idén var att sätta upp en badtunna eller liknande utanför på sikt. Men det var fortfarande en bastu i ett helt vanligt rum, vilket inte är kul. Behöver jag säga att det syntes att bastun i princip var oanvänd?
 
Beror väl på hur man använder bastun.Har själv haft bastu i över 20 år i dom tre andra hus jag ägt.Har aldrig haft badtunna eller slängt mig i snön.Jag använder min bastu för värmens skull och avslappning.Jag skall även ha ett par stolar i rummet med lite avslappning efteråt.Ja, min bastu har varit välanvänd minst 2 gånger i veckan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Badrummet är bakom ena väggen,men man måsta gå ur dörren till nästa dörr som är jämte till och in till badrummet.
 
yonna skrev:
Golvbrunn är inte nödvändig i torrbastu.
Ok, det visste jag inte.
 
Jag hade nog tagit en bit konstruktionplywood som är lika stor som bastun, satt ganska tätt med höga möbeltassar under så att en luftspalt skapas. Sedan ställt bastun på plywooden och sedan lagt in en våtrumsmatta i bastun. Då kan man till och med hasa runt bastun om man vill dammsuga under.
 
pelpet skrev:
Jag hade nog tagit en bit konstruktionplywood som är lika stor som bastun, satt ganska tätt med höga möbeltassar under så att en luftspalt skapas. Sedan ställt bastun på plywooden och sedan lagt in en våtrumsmatta i bastun. Då kan man till och med hasa runt bastun om man vill dammsuga under.
. Du har ingen länk till sådana möbeltassar. Verkar vara en bra ide. Tror faktiskt att bastun är tät inifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.