Tänkte bygga två stycken barnsängar till tjejerna här hemma då kostnaden mer än halveras mot att köpa nytt. Samt att det blir ju roligare om man gör eget :)

Något åt det här hållet hade jag tänkt, fast med egen ritning.
trogen-utdragbar-sangstomme-med-ribbotten__0155998_PE314153_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tänkte bygga i MDF och undrar då om 12mm tjocka skivor blir för smala? Eller bör man gå upp till 19mm eller t om tjockare?

Vill gärna hålla nere vikten så mycket som möjligt och därför tänkte jag att 12mm kanske kan vara något, men kanske blir för klent?

Vad säger ni experter. Sen vad tycker ni om att bygga i MDF, finns det bättre material att använda
 
MDF har jag väldigt svårt för. Dammar förskräckligt och svårmålat. Tycker du hellre ska kika på plywood, tex björkplywood. Lycka till!
 
Grillen skrev:
Tänkte bygga två stycken barnsängar till tjejerna här hemma då kostnaden mer än halveras mot att köpa nytt. Samt att det blir ju roligare om man gör eget :)

Något åt det här hållet hade jag tänkt, fast med egen ritning.
[bild]
tänkte bygga i MDF och undrar då om 12mm tjocka skivor blir för smala? Eller bör man gå upp till 19mm eller t om tjockare?

Vill gärna hålla nere vikten så mycket som möjligt och därför tänkte jag att 12mm kanske kan vara något, men kanske blir för klent?

Vad säger ni experter. Sen vad tycker ni om att bygga i MDF, finns det bättre material att använda
12 mm är i tunnaste laget, jag skulle satsat på 19 eller möjligtvis 16 mm.

Annars är limfog ett alternativ, 18 mm är tillräckligt och berydligt bättre än 19mm mdf. Men dyrare oftast.
 
  • Gilla
sedenaro
  • Laddar…
Ah ok, men vilken tjocklek bör jag isf välja på plyfaskivorna?
 
lolukokasos skrev:
MDF har jag väldigt svårt för. Dammar förskräckligt och svårmålat. Tycker du hellre ska kika på plywood, tex björkplywood. Lycka till!
Björkplyfa är dyrt som guld. Ts ville spara pengar.
 
Sedärja, ska kolla runt lite. Just nu ligger det närmast 19mm MDF då det är mest prisvärt.
 
Grillen skrev:
Ah ok, men vilken tjocklek bör jag isf välja på plyfaskivorna?
Ska du ha plyfa så skulle jag satsa på 15 eller gärna 18.

Hur hade du tänkt sammanfogningen?
 
Vad har du för budget?
 
Sådana sängar verkar gå för ca 500 på blocket och liknande ställen?
 
Budgeten har väl egentligen inget tak om man ska vara ärlig. Men vill helst bygga billigt då den ändå ska bytas ut om 1-1.5år. Mdf är just nu billigast.

Tänkte kexa eller plugga samt skruva ihop. Om jag orkar så kommer jag även ordna samma lösning som är vanliga på t ex ikeamöbler. Med en "mutter" i ena biten och skruv i den andra.

Anna H jo det vet jag ;) men vill ha en mer personlig touch på sängarna, tog den där bilden då det är det närmaste man kan hitta. Så man såg på ett ungefär hur jag tänkte upplägget.
 
MDF är ett fantastiskt material men det utsöndrar en del otrevligheter bla formaldehyd. Och till en säng som man tillbringar massor av tid i tycker jag man bör använda annat material.

Pär
 
hantverkare1 skrev:
Björkplyfa är dyrt som guld. Ts ville spara pengar.
Jag erkänner, har dålig koll på priser. Dock så tror jag TS ska ha några guldklimpar i sängarna så de är väl värda det bästa...

Om du ska skruva ihop så är nog 19mm mdf ett måste.
 
pär h skrev:
MDF är ett fantastiskt material men det utsöndrar en del otrevligheter bla formaldehyd. Och till en säng som man tillbringar massor av tid i tycker jag man bör använda annat material.

Pär
Är inte den MDF som säljs på bygghandeln lika reglerad betr formaldehyd som den MDF som sitter i färdiga möbler?
 
Grillen skrev:
Budgeten har väl egentligen inget tak om man ska vara ärlig. Men vill helst bygga billigt då den ändå ska bytas ut om 1-1.5år. Mdf är just nu billigast.
Varför inte bygga en säng som håller längre än 1,5år?
 
D09
Hade du bott i närheten av mig hade du kunnat få en växasäng :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.