Jag hade tänkt att bygga en bar som ska vara placerad utomhus större delen av året.
Hade tänkt att använda mosaik som yta på bardisk. Nu undrar jag vad jag ska använda för underlag för mosaiken. Eventuell fuktspärr? Minerit-skiva eller något annat?

Måste ju tåla lite fukt i och med att den är placerad utomhus.
Tacksam för alla idéer och förslag!
 
Hej Baccis1
Välkommen till forumet!

Mineritskiva är ju utan tvekan ett bra alternativ här, ett helt dött och fukttåligt material. Tänk bara på att fix- och fogmassa och antagligen mosaiken också ska vara frosttåligt.

Ska du ha något tak över baren eller ska den stå helt oskyddad?

MVH
Ronnie
 
Hej Pysslarn.

Tack för svaret.
Baren ska vara försedd med hjul så den kommer bara att stå ute ungefär halva året. Under vinterhalvåret tänker jag rulla in den i skydd. Så det behöver inte vara frosttåligt.

Den kommer att vara placerad delvis under tak under sommarhalvåret.
Finns det något billigare alternativ än minerit som ju är ganska dyrt att köpa in?

Tacksam för all hjälp.
Mvh Tobbe
 
Masterboard är en skiva som liknar minerit, men jag vet inte hur den ligger till prismässigt. Annars borde det gå att limma multiskivor/multiplattor (som är en typ av lättbetongplattor som bl a används i badrumsbyggen) på en plywoodskiva, helst formplywood kanske. Sedan lägger du mosaiken på multiplattorna på sedvanligt sätt.
Multiplattor hittar du på välsorterade byggmarknader.

Lycka till!
MVH
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.