Vi bor ganska centralt i en bostadsrätt i Göteborg, och har nu fått möjlighet att bygga balkong. Vi bor på andra våningen av tre i ett landshövdingshus. Vi kan välja att antingen bygga från köket mot en väldigt fin men skuggig innergård eller från sovrummet mot en solig gata. På innergården är det sol fram till kanske 12 och ut mot gatan till kanske 18. Det är nästan ingen trafik på gatan, men man kommer ganska nära huset på andra sidan. Det finns inte heller något särskilt intressant att titta på (inte mycket som händer på gatan, mest massa parkerade bilar).

Vad tycker ni låter som det bättre alternativet? Använder folk verkligen balkonger ut mot gatan i stan, tycker sällan jag ser det? Tror ni det blir någon skillnad i värdet på bostadsrätten? Hur tänker ni kring köket jämfört med sovrummet? Tack!
 
Redigerat:
Från köket, helt klart. Låter ju som om det är morgonsol, äta frukosten på balkongen?
 
Generellt sätt så är ju kvällssol att föredra, men om den ändå försvinner redan 18 är det frågan vad det är värt. I detta fallet är ju tveklöst innergården bättre och att ha balkongen från köket är även det att föredra framför sovrummet. Har man balkongen i köket och morgonsol är det nära till hands att äta frukost där.

Kör på innergården!
 
I stockholms innerstad skulle jag aldrig vilja ha en balkong ut mot gatan, även om det är kvällssol. Man vill ju sitta och känna lugn och ro på balkongen. Jag tror innegården är att föredra, dessutom är det mer värt att ha den ut från köket. Du kan ju alltid kolla med någon eller några mäklare om var de tror, men jag säger nog också innergård.
 
Konsensus alltså :) Det var så vi tänkte också, men bra att få lite andra synpunker. Tack för hjälpen!
 
Säger också innergården av ytterligare ett skäl och det är när /om ni får barn, då kan man sitta på balkongen och hålla koll på dom.
 
Kommer ni ha en omröstning i föreningen om vilken sida som balkongerna ska byggas på? Det låter orimligt att varje lägenhet ska få bestämma själv om den vill ha balkongen på ut- eller insidan.
 
ZipLock skrev:
Kommer ni ha en omröstning i föreningen om vilken sida som balkongerna ska byggas på? Det låter orimligt att varje lägenhet ska få bestämma själv om den vill ha balkongen på ut- eller insidan.
Det är ju inte säkert att alla ska bygga balkong.
 
falkn skrev:
Det är ju inte säkert att alla ska bygga balkong.
Det låter ju i så fall ännu konstigare. Kan föreningen få bygglov för 8 balkoner oregelbundet utspridda på framsidan och 5 balkonger lika utspridda på baksidan? Huset lär ju se alldeles knasigt ut efter den ombyggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.