Hej !
Vi har tagit hjälp av några hantverkare att bygga en balkong.
Tyvärr så gick det inte vägen utan dessa har klantat sig rejält med i princip allt.
Det roliga är att vi skulle utnyttiga rotavgdrag men denna firma visade sig sakna f-skatt och har inte betalt in någon moms eller skatt sedan den startades .
Hursomhelst.
Balkong balkarna e fästa i husets balkar. DVS man har kapat bort bräderna/fasaden och sedan fäst balkarna direkt på vindskyddet/balakarna.
Nu e de så att panelen på huset står imot trallen på balkongen. De finns me andra ord ingen spalt där.
Inte heller någon form av plåt så vattnet rinner av från panelen och ut mot balkongen.
Nu rinner det in imellan panelen och in till isioleringen.

Är det någon här som vet hur man ska göra ?
Helst med bilder om det går.
Jag tänkte ta mig an balkongen själv och bygga om/fixa problemet.
Har itne tummen mitt i handen men skulle vilja ha lite tipps och olika byggnadssätt .
MVH Dennis
 
Dennis86 skrev:
Hej !
Vi har tagit hjälp av några hantverkare att bygga en balkong.
Tyvärr så gick det inte vägen utan dessa har klantat sig rejält med i princip allt.
Det roliga är att vi skulle utnyttiga rotavgdrag men denna firma visade sig sakna f-skatt och har inte betalt in någon moms eller skatt sedan den startades .
Hursomhelst.
Balkong balkarna e fästa i husets balkar. DVS man har kapat bort bräderna/fasaden och sedan fäst balkarna direkt på vindskyddet/balakarna.
Nu e de så att panelen på huset står imot trallen på balkongen. De finns me andra ord ingen spalt där.
Inte heller någon form av plåt så vattnet rinner av från panelen och ut mot balkongen.
Nu rinner det in imellan panelen och in till isioleringen.

Är det någon här som vet hur man ska göra ?
Helst med bilder om det går.
Jag tänkte ta mig an balkongen själv och bygga om/fixa problemet.
Har itne tummen mitt i handen men skulle vilja ha lite tipps och olika byggnadssätt .
MVH Dennis


Kanske la denna i fel tråd/forum ? kanske passade bättre under nått annat tema ?
 
Problemet är i mina öron inte så svårlöst, om än lite bökigt/monotont om man endast har handverktyg och inga maskiner.
Du behöver kapa panelen några centimeter ovan trallen, och trä in ett överbleck - t.ex http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20742.aspx (länkar bara för att illustrera) bakom panelen.
Det här hjälper mot det värsta av vattnet, men har ni snö som kommer yra in och sedan tina så kommer en del av vattnet ändå ta sig in om ni inte ordnar ett fall utåt.
Alternativ 1: Plocka upp den innersta raden av trallen och kila LÄTT under den så du får ett svagt fall utåt.
Alternativ 2: Såga ett vinklat spår i trallen (förslagsvis med cirkelsåg 1/3 ner av trallens tjocklek) som du kan trä ner droppkanten av blecket i. På det viset kan inget vatten tränga in under plåten och vidare in till isoleringen.

Du bör även hålla ett par centimeters avstånd mellan husväggen och den innersta trallen.
Happy hunting.
 
tack för svaret !
köpte överbläck på just byggmax.
Kapade 4cm på panelen/fasaden i nerkant.
Ska bara ta bort några bräder på fasaden så ja kan fästa bläcket i balkarna bakom panelen.
Bläcken lutar ju lite utåt(bort från panelen) så hoppas de hjälper.
Tänkte även ta bort de innersta trallraden så de kommer in luft underifrån där.
Kan de vara rätt tro ?
annars lät alternativ 1 lät ok annars. alt2 går inte då jag inte har skaffat mig en cirkelsåg-än iaf.
Tackar för svaret !
 
Ja men dåså, då är du ju på helt rätt spår! :D
Om det inte lutar ut från väggen alt. är helt tätt mellan bleck och trall så behövs ett avstånd mellan trall och vägg, och det verkar du ju också ha tänkt på.
Happy hunting.
 
hej igen !
nu har jag monterat bläcken och försökt kila under första trallbrädan (närmast huset).
Men frågan är om de blev rätt ändå !?
De känns lite fel.
Jag har en spalt mellan trall och vägg på ca 4cm. oså balken då som sitter ca 2cm ifrån husväggen dock sitter den monterad under trallen.
Så om jag inte fått vattnet o rinna av från husväggen så kommer de ner i luftspaleten på nedervåningen.
Fönstret som sitter på nedervåningen har en ventilationslucka i ovankant.
När vi sågade bräderna/fasaden så trillade sågspån in i rummet där nere via ventilationsluckan på fönstret.
Frågan är kommer nu vattnet göra det ?
De låter luddigt alltihopa..kan göra en paint bild på datorn men vet ej hur man lägger upp den.
/ Dennis
 
sådär nu fick ja en bild på de med
 
Hur är balken/bärlinan infäst mot husväggen? Som det ser ut på "skissen" så hänger balkendelvis i ett tomrum - luftspalten. Du har inte möjlighet att ta något litet foto så man kan se det hela "på riktigt"?
Jag tror dock, utan att ha sett allt, att mängden regn- /smältvatten som möjligtvis kan leta sig in bakom trallen och "balken" är försumlig.
Att det rasade ner spån när ni sågade av panelen är förståeligt, iom att det inte satt ett överbleck där som skyddade...du gjorde ju plats för det när du sågade av panelen.
 
De e 2st balkar. En som e fäst mot väggen och en som vilar på denna .
så ja de e ett tomrum/luftspalt bakom den översta balken.
Tidigare snickare var tvugna att göra såhär då det inte gick att fästa balken i önskad höjd.
Skulle kunna ta ett kort men måste vänta tills snön smälter då de ligger ett täcke på 1dm över trallen nu :D
Jaja du säger att de inte gör nått om lite vatten tränger ner vilket lugnar mig :D
Tackar för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.