Går och funderar på att bygga en badtunna, modell mindre. Hade tänkt mig att använda 3mm rostfri plåt. Själva tunnan är väl inga problem att svetsa ihop. Kruxet är kaminen.

Hade tänkt svetsa en fristående vattenmantlad kamin. Vad jag har förstått så ska man inte ha vattnet direkt mot förbränningen då man hämmar den så den inte blir fullständig. Utan man ska ha vattnet runt skorstenen.
Har dock sett på fristående vattenmantlade kaminer till badtunnor att det just ligger vägg i vägg (vatten och förbränning). Visst egentligen är det ju samma sak som en doppkamin, där vattnet ligger emot förbränningen så det borde ju fungera och ha en fristående kamin med bara en sida fri från vatten (luckan).

Hur gör man med cirkulationen, har sett nån annan här på forumet som använder en trädgårdspump med framgång. Det är ju ett alternativ. I så fall så skulle man ha pumpen innan kaminen, för att slippa det varmaste vattnet i pumpen. Hur stor vattenvolym ska man ha i kaminen.

Drömmen vore att få självcirkulation i systemet. Vad skulle krävas för det. Kall vattnet ska tas från botten av badtunnan och ledas till botten av "tanken" på kaminen som ligger på lägre nivå än botten på tunnan , sen från toppen av "tanken" på kaminen tillbaka till tunnan. Vad ska det vara för dimensioner på slangarna?
Denna konstruktion har jag tänkt att använda även med en cirkulationspump.

Hoppas det är nån som har nått svar och nån fundering att tillägga.
 
Har precis samma ide.

Angående självcirkulation är det bara att leda vatten från botten till kaminen och sedan en slang in där uppe. Då kommer varma vattnet röra sig uppat hela tiden och ta nytt kallt vatten för att värma. Dock får man varmt vatten på ytan och kallare under.

/D
 
Hur funkar det om man leder in vattnet på mitten av tunnan går det eller blir det för högt tryck från vattnet som ligger över?
 
det tråkiga med självcirkulation är just att det blir iskallt i botten och varmt på ytan!
kör ett litet reningsverk som pump! //Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.