För er alla som också får hjärtklappning när ni ser vad ”enkla” badrumsmöbler kostar så kommer här en liten guide för att bygga om en Ikea Faktum stomme till att bli mindre djup så den passar som överskåp i badrum:


start.JPG

Valet i vårt fall är en 30cm bredd på skåpet. Djupet på överskåpsstommen är 37cm medan vanliga badrumsöverskåp är mellan 12 och 18cm. 12cm så kan man inte gömma en extra toalettrulle då de oftast är 14-15cm i diameter. Vi valde 15cm då jag tänkte sätta transformator i skåpet.

Out%20of%20box.JPG

Mät från framkant 15cm då bakkanten är falsfräst.
Cutting%20base.JPG
Kapa med skena är att föredra men självklart kan ni kapa med anhåll. Om ni använder anhåll så kan ni tvinga ihop motsvarande sidor så kapningen sker samtidigt. Tips är att låta anhållet löpa längs det som ska bli framsidan på stommen då baksidan är ojämn.


Routing.JPG



Den nya snittytan saknar nu fals för baksidans montering så det är bara att fräsa en ny fals.
Fitting.JPG
Kontrollera att stommens bitar stämmer ihop. Det är inte världens undergång om man måste köpa en stomme till då den kostar 140:-…

Nu behövs en ny rad av 5mm hyllhål och då man inte äger en LR32 så kan man kopiera stommens hålbild..
Drilling.JPG
Och tejpa på den där man ska borra. 5mm borr med borrstopp. Detta går även att göra med överhandsfräsen om man har rätt spännhylsa. Hålen ska borras så vinkelrätt man kan.
Marking.JPG


Eftersom de bakre plugghålet är bortsågat så behövs det ett nytt plugghål. Genom att använda ”ordinarie” plugg i framkant så får man en bra guidning för markera var det nya mötande plugghålet ska vara. Vi valde också bort kopplingsbeslaget i bakkant då stommen inte kommer bära en hel servis eller andra tyngre saker som finns i kök.
mounting.JPG
Hopmontering.


mounted%20with%20side.JPG

Stomme med täcksida i ek.
finnished.JPG

Väggskåpet tillsammans med badrumsspegel från Ikea. Både stommen och spegeln är 70cm höga. Tillkommer belysningsramp.
Kostnad:
Faktum Tidaholm 30cm 480:-
Perfekt täcksida 280:-
Spegel Stav 349:-
----
Total: 1109:-
 
d^_^b Snyggt!
Prydligt med bilder allteftersom ombygget fortskrider.
Själv glömmer jag bort eller blir jag aldrig färdig att fota förräns jag är klar...
 
Jättesnyggt! :D
 
Krilleman
DeEss skrev:
d^_^b Snyggt!
Prydligt med bilder allteftersom ombygget fortskrider.
Själv glömmer jag bort eller blir jag aldrig färdig att fota förräns jag är klar...
Fler med samma syndrom... :wow: Jag blir ofta så, vips var det klart, men att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter... Men bra blir det alltid!
 
Att man inte tänkte på det tidigare. Får bli till nästa badrumsbygge. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.