B
Bygger nytt badrum och planerar att ha en liten avlastningshylla i längst väggen i duschen. Ca 7-10cm djup, ca 60cm hög och hela duschen bredd på 110cm.

Hade tänkt limma dit en lip-board våtrumsskiva som jag sedan sätter tätskikt och kakel på men såg att fredells även säljer styrofoam cellplast med bra mått. Skulle det gå bra att använda det istället eller är det någon skillnad i konstruktionen?

Mvh Carl
 
B carlkarlin skrev:
Bygger nytt badrum och planerar att ha en liten avlastningshylla i längst väggen i duschen. Ca 7-10cm djup, ca 60cm hög och hela duschen bredd på 110cm.

Hade tänkt limma dit en lip-board våtrumsskiva som jag sedan sätter tätskikt och kakel på men såg att fredells även säljer styrofoam cellplast med bra mått. Skulle det gå bra att använda det istället eller är det någon skillnad i konstruktionen?

Mvh Carl
Tjena,

Jag är i samma tankar som dig men har bestämt mig för en nisch i duschen, upplyst med 4 st mini led. Vill du ha en hylla eller en nisch eller öppen för förslag?
Jag tänkte regla upp väggarna med 45x95 på den väggen men ta lämna likt ett fönster för nischen. Jag bifogar bilder hur jag ska göra.
En hylla i mina ögon anser jag bygger ut från väggen och äter utrymme, därför kör jag på nisch. Jag ska försöka få till en lutning så vattnet rinner av istället för att stanna kvar på avsatsen.

Upplyst nisch med mini LED i duschvägg med tegelsten utseende och badrumsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörna med grått kakel och en duschstolpe, ingen synlig nisch eller hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern dusch med nisch belyst med mini LED-lampor, kaklade väggar och stort duschhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Jag funderade på nosch först men ville inte göra väggen tjockare än nödvändigt, så har bestämt mig för en utbyggnad. Känns även enklare med tanke på tätskiktet.
 
B carlkarlin skrev:
Jag funderade på nosch först men ville inte göra väggen tjockare än nödvändigt, så har bestämt mig för en utbyggnad. Känns även enklare med tanke på tätskiktet.
Ok, jag förstår. I min fantasi trodde jag det är lättare med Killtos innerhörns och ytterhörnsbitar som limmas på plats. Jag är intresserad att höra mer om din lösning, har du en bild på något liknande som ni tänkt er?
 
Kan man göra en nisch i en normaltjock vägg som vetter mot ett annat rum? Det blir ju i så fall på bekostnad av väggens tjocklek och isolering just där.

Skulle gärna vilja göra en nisch utan att för den sakens skulle bygga ut väggen tjockare.
 
  • Gilla
NiOh
  • Laddar…
B
P plan-g skrev:
Kan man göra en nisch i en normaltjock vägg som vetter mot ett annat rum? Det blir ju i så fall på bekostnad av väggens tjocklek och isolering just där.

Skulle gärna vilja göra en nisch utan att för den sakens skulle bygga ut väggen tjockare.
Kan man ju, men det är ju inte optimalt att man kan punktera tätskiktet i badrummet pga att man skruvat upp en hylla i sovrummet bredvid
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
B carlkarlin skrev:
Kan man ju, men det är ju inte optimalt att man kan punktera tätskiktet i badrummet pga att man skruvat upp en hylla i sovrummet bredvid
Haha, det har du rätt i. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.