Hej!
Jag går i tankarna om att bygga ett attefallshus på min tomt. Jag undrar om det är någon som har egna erfarenheter kring detta, och i så fall vad det har kostat för er?

Min plan är att bygga ett attefallshus som jag kan hyra ut, alltså komplett med både kök och badrum.

Är det någon som har en uppfattning om vad detta kan kosta/har gjort detta själv? Jag behöver göra:
- Grunden.
- Gräva in Vatten och avlopp.
- Dra in el.
- Köpa byggsats med tak, isolering osv.
- Installera ett billigt litet kök.
- Installera ett billigt badrum/dusch.
 
Ska du göra alla arbetsmoment själv eller ska vissa eller alla lejas ut? Om allt ska lejas ut tokhöftar jag på att det kommer kosta 800-1000kkr beroende på marksituation etc.
 
Grannen köpte nyckelfärdig funkismodel med loft och mycket glaspartier. Tottibalotti hamdade det på 650 000:-
Inte så mycket markarbeten dock. leka på grusbädd
 
P Pierre F skrev:
Grannen köpte nyckelfärdig funkismodel med loft och mycket glaspartier. Tottibalotti hamdade det på 650 000:-
Inte så mycket markarbeten dock. leka på grusbädd
Var det med kök och badrum?
 
Sök bygglov och gör det större, vi bygger 30kvm plus 15kvm loft med hög standard, disk/tvättmaskin mm, samt gjuten platta, ingen jag pratat med rekommenderar plintgrund.

Vi fick pris på ca 420’ taket blir 1 3/4 inkl platta och helt klart utvändigt, samt dörrar/fönster, innerväggar/tak, drar elen själv, och gör vatten i badrum/kök,samt ytskickt,tycker ändå det blir trångt..

Vi räknar med strax över 500’ eller nåt

Tänkte hyra ut, sen ska dottern bo där och sedan sonen.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Många detaljplaner som inte medgör en till komplementbyggnad, men går det så är det kanon!
 
B larry78 skrev:
Var det med kök och badrum?
Ja visst. Men köket är inte stort, mer ett ett pentry och badrummet är med våtrumsmatta.
 
Vår detaljplan godkänner 2st komplementhus, varav garaget är 1, samt max byggyta 350kvm.
 
Glöm inte att kolla anslutning av VA. Kan kosta 20-50k bara för att det blir en till lägenhet som delar på samma avlopp.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vår detaljplan godkänner 2st komplementhus, varav garaget är 1, samt max byggyta 350kvm.
Då kan man ju bygga garage med loft och bygglov, gästhus med bygglov och attefallsgästhus. Lyx :) Hos oss får man ha en komplementbyggnad på max 40kvm och max byggyta för huvudbyggnad 150kvm.
 
L Lilakrakan skrev:
Hej!
Jag går i tankarna om att bygga ett attefallshus på min tomt. Jag undrar om det är någon som har egna erfarenheter kring detta, och i så fall vad det har kostat för er?

Min plan är att bygga ett attefallshus som jag kan hyra ut, alltså komplett med både kök och badrum.

Är det någon som har en uppfattning om vad detta kan kosta/har gjort detta själv? Jag behöver göra:
- Grunden.
- Gräva in Vatten och avlopp.
- Dra in el.
- Köpa byggsats med tak, isolering osv.
- Installera ett billigt litet kök.
- Installera ett billigt badrum/dusch.
Vi håller på. Har hittills fått ner avlopp (100 %) och 60 % matning för vatten. Och köpt en stomme som ligger och väntar på en plintgrund. Siktar på att det ska bli billigt men bra. Har inte räknat på totalen då jag gissar att det blir deppigt.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Då kan man ju bygga garage med loft och bygglov, gästhus med bygglov och attefallsgästhus. Lyx :) Hos oss får man ha en komplementbyggnad på max 40kvm och max byggyta för huvudbyggnad 150kvm.
Vi har bollat fram och tillbaka, tänkte först bygga en stor carport, med loft ovanför, men vi har enkelgarage, så kändes lite mycket jobb och riva mm, får bli senare att bygga carport och bygga in entrén.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Sök bygglov och gör det större, vi bygger 30kvm plus 15kvm loft med hög standard, disk/tvättmaskin mm, samt gjuten platta, ingen jag pratat med rekommenderar plintgrund.

Vi fick pris på ca 420’ taket blir 1 3/4 inkl platta och helt klart utvändigt, samt dörrar/fönster, innerväggar/tak, drar elen själv, och gör vatten i badrum/kök,samt ytskickt,tycker ändå det blir trångt..

Vi räknar med strax över 500’ eller nåt

Tänkte hyra ut, sen ska dottern bo där och sedan sonen.

Hur blev det, är ni nöjda? Vad landade det på i pris och med vilken tillverkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.