Planerar att bygga hus och vill även bygga en gäststuga på ca 20 kvm på tomten. Är det möjligt att bygga det som ett Attefallshus samtidigt som vi bygger nytt hus?? Eller måste vi vänta tills dess att huset är klart? Hade ju varit väldigt smidigt att ex kunna göra grund och stomresa gäststugan samtidigt när vi ändå har hantverkare på plats...
 
Tror att du måste ha huset klart med slutbevis innan du får bygga ngt. bygglovsfritt tillbehör.
 
Bygglov i Umeå tyckte att det var en konstig regel att inte få bygga attefall samtidigt som huset. Jag fick ok och attefallet är klart innan jag börjat med huset.
Perfekt att förvara matriel till husbygget.
 
Bra tänkt av Umeå!! Kan vara värt att fråga i så fall, även om vårt bygglovskontor är ökänt för att vara fyrkantigt och stelbent....
 
Jag tror iofs att bygglovsmyndigheten bryter mot lagen om de godkänner ett sådant bygge, om en granne överklagar så kan det leda till krav på rivning.
 
Täby kommun säger nej i alla fall. Du måste kolla för just den aktuella kommunen och se till att få det skriftligt.
 
Nu kanske TS redan har fått svar från kommunen på sin fråga. Men frågan är om han är tvungen att utnyttja sitt attefallshus redan vid nybygget. Går det inte att få bygglov för en gäststuga inbakat i det vanliga bygglovet?

Vid ett tillfälle sökte jag bygglov för fyra byggnader på tomten vid ett och samma tillfälle. En fördel är att det var samma kostnad som om jag sökt bygglov för enbart själva huset.
 
Redigerat:
Var det jag tänkte på också. Överstiger det itne tillåten byggyta på tomten så är det smidigaste att sopa in det i samma bygglov. Dessutom kan man ju bygga en "äkta" attefallare senare om man vill då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.