Funderar på att bygga en altan på baksidan av vårt 1-planshus. Idag finns det en uteplats i form av betongplattor (50x50) som har legat där i 20 år, den är slät och fin. Under betongplattorna är det sand. Är det lämpligt att bygga altangolvet direkt på betongplattorna eller är det bättre att riva upp allt, gjuta plintar och bygga vidare på det istället? Det ska bli en oisolerad altan som endast kommer att används sommartid.
Kan tilläggas att från marknivån idag till tröskel till vårt vardagsrum är det bara ca 2 dm.
 
Tyresö
Låt plattorna ligga kvar, har dom inte rört sej på 20 år, då ligger dom på stabil mark. Försök göra någon form av luftspalt mellan den nya terrassen och stenplattorna - bara någonting så att luften kan cirkulera i sidled. Det kanske är överkurs att göra luftspalt när det ändå kommer att ventileras genom trallvirket - det är bara jag som är övernitisk med hängslen och livrem att undvika bygga in framtida fuktproblem.

Det är även bra om du lägger markplast direkt på stenplattorna, så att markfukten inte går rakt upp i den nya terrassen. Kom även ihåg syllpapp där trä ska ligga mot betongplattor.
 
Det du har idag låter bra mycket stabilare än plintar! Det blir altanbygge för oss i sommar och jag skulle vara överlycklig om jag slapp fundera över spännvidder, gräva/borra för plintar, gjuta och få stolpskorna i någorlunda samma höjd...
 
Tack för svaren.
Jag har inte mätt eller kontrollerat hur jämnt/rakt plattorna ligger idag, men det borde inte vara något stort problem att rätta till innan man bygger upp regelverket.
Så om jag förstått rätt ska det vara markplast direkt på betongplattorna och sedan syllpapp innan jag lägger regalrna.
Själva bärlinan/reglarna under golvet vill jag gärna få så tunnt som möjligt, räcker det med 45 mm-reglar?
 
Tyresö
En riktigt bra tumregel som faktiskt fungerar riktigt bra ang. spännvidd förhållande till regeltjocklek.

Lika många mm tjock regel = lika många cm mellan bärande punkt (spännvidd). Dvs har dina 45 mm-reglar bärande punkter på max 45 cm avstånd, så blir terrassen stabil.

Allt utifrån att du använder 28 mm trallvirke, som hjälper till att minska svajet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.