Hejsan

Jag skulle vilja vad det kostar att bygga ett 400 kvm hus?

Med vänliga hälsningar

M.Awad
 
Det beror på vilken standard/var du vill ha huset, i vilket län, tomtpriser skiljer sig väldigt mycket landet över. Ett hus här i Södra Dalarna på runt 450 kvm gick på 7,8 miljoner, bara för huset, utan tomt, va/av anslutning och el, så runt 9 miljoner borde det ha kostat.
Mvh P-A
 
Pagno skrev:
Det beror på vilken standard/var du vill ha huset, i vilket län, tomtpriser skiljer sig väldigt mycket landet över. Ett hus här i Södra Dalarna på runt 450 kvm gick på 7,8 miljoner, bara för huset, utan tomt, va/av anslutning och el, så runt 9 miljoner borde det ha kostat.
Mvh P-A
Jag bor i Eskilstuna. Jag har en vän som är arkitekt som kommer sköta det mesta Samt all byggmaterial kommer vara inköpta från Polen. Det kanske kan hamna ca 3 mille!
 
Har du redan tomtmark, vattenanslutning och el till fastigheten? Runt 3 miljoner är inte helt omöjligt att bygga ett bra hus för, lycka till med dina planer.
Mvh P-A
 
Minst 5 mkr, inkl grund om du har erfarenhet och bra kontakter.
 
Mohammed Al-Asadi skrev:
Jag bor i Eskilstuna. Jag har en vän som är arkitekt som kommer sköta det mesta Samt all byggmaterial kommer vara inköpta från Polen. Det kanske kan hamna ca 3 mille!
Att du har en vän som är arkitekt betyder inte att du kommer att få det billigare utan risken är stor att det blir tvärtom. Det där med "kompispriser" brukar vara ett effektivt sätt att förstöra vänskap på.
 
Om du med 400 kvm hus menar ett hus med samma funktioner som ett mer normalstort hus (ett kök, två badrum) så kan du nog komma undan med runt 4 miljoner (+ tomt och anslutningsavgifter). Ska du bygga "amerikanskt" med eget badrum till varje sovrum etc så sticker det snabbt iväg i kostnad.

Ska man bygga billigt så ska man undvika speciallösningar och inte ha för bråttom.

Lycka till!
 
Hej, knepig fråga, antar att det är ett tvåplanshus med platta på marken. Utan tomt räknat så skulle jag säga 5 miljoner med normal nybyggnadsstandard. Man kan ju diskutera om man kan göra en del själv och få ner priset men det rör nog mer normal husstorlekar, på 400 kvadrat så kan man inte göra så stor del själv. Det är alldeles för mycket jobb bara för en person att hålla kontakterna och ta de dagliga besluten för bygget... Men oavsett så lycka till och kom ihåg att planerat ALLT före ni börjar bygga. Välj tapeter, kakel, kranar direkt för det blir dyrt om du står och gör val efter dagen istället. Det kan nog alla här intyga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.