Vi ska bygga en altan i sommar, rektangulär cirka 40-45 kvm och angränsande till huset. Hur mycket ska vi räkna med i material? Räknade på Beijers hemsida som sa 11000:- för trall + skruv, låter det rimligt? Vad tillkommer?

Och hur gör man enklast? Har fått byggt altan tidigare av snickare (annat hus) som då grävde ur, la markduk + singel och betongplattor som reglarna vilade på. Är det enklaste billigaste sättet att göra på? Vi ska bygga själva och är händiga men oerfarna småbarnsföräldrar...

Bifogar bild på platsen där altanen ska byggas.
 
  • Ett hus med trädgård där en altan ska byggas, synligt fruset gräs och nakna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni får nog räkna med 20-25 000:- i material.
Du skriver 11 000:- för trall och skruv, bjälklaget (reglarna) med tillhörande infästningar kostar lika mycket.

Priserna på trallvirke skenar just nu så skynda er och köp!

Jag tycker att det sättet som eran tidigare snickare gjorde är det enklaste, men då tillkommer en kostnad för grävning, fyllning och transport på ca 20 000:-

Vill ni gräva själva så kan ni gräva bort gräset och sen bara gräva hål för plintar.
På det kan ni spara 15 - 20 000:- men det kommer ta några veckor, på köpet får ni valkar i händerna och bra träning!
 
Glöm inte den icke oföraktliga kostnaden för nya verktyg du kommer på att du behöver för bygget. Jag byggde typ likadant första gången för drygt 10 år sedan och fick lägga en del kronor på vettig skruvdragare och gersåg bl a.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Glöm inte den icke oföraktliga kostnaden för nya verktyg du kommer på att du behöver för bygget. Jag byggde typ likadant första gången för drygt 10 år sedan och fick lägga en del kronor på vettig skruvdragare och gersåg bl a.
Det är ju den roliga och värdefulla delen av projektet.....:cool:
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är ju den roliga och värdefulla delen av projektet.....:cool:
Instämmer helt i detta.
Verktygen ska införskaffas i god tid innan man inser behovet, man ska skapa sig ett behov av dom verktyg man köpt! :cool:
 
Har gjort en egen kalkyl för vår trall i storleksordningen 30-35kvm och där landar jag på en kostnad på ca 15 000kr. inkl markduk. Makadam och stenmjöl löser jag på annat håll. Trallen är tänkt att läggas på betongplattor. Räknade på byggmax hemsida.

Gjorde en koll nu och såg att trallen har blivit några kronor dyrare sen jag gjorde min kalkyl så blir väl å lägga på lite i slutändan.

Ang. hur du ska göra så finns det en uppsjö av trådar på det här forumet + en massa arbetsbeskrivningar från div varuhus. Bara att rota runt lite så kommer du nog på en lösning som passar er. :)
 
Googla 'Byggmax tipsar bygga altan' och kika på filmerna som finns där.
När ni gjort det ett par gånger så kan fundera på hur ni vill bygga och vad ni behöver.
Jag brukar räkna trallvirke * 2,5 så får jag kostnad för hela verandan.

Vi tar ett exempel, trall 28*120 ca 20 kr lpm vilket ger ca 165 kr/kvm.
Multiplicerar med 2,5 och får dryga 400 kr/m2.
Alltså ca 16 - 18 tusen för virke, plintar skruv osv. Räcke ej inkl.
 
  • Gilla
eridam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.