Hej forumet. Har köpt en tomt på en plats som Ryssarna brände 1719. Tänkte bygga upp igen. Hur gör man?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Finns det några rester kvar av ursprungsbebyggelsen?
Eller är det bara en tomt som du vill bygga ett nytt hus på som ska se ut som ett 1700-talshus?

Om det inte finns ett mer eller mindre beboeligt hus på tomten så är det just bara en tomt, och då gäller alla regler för nybyggnad.

Ska huset vara ett nytt hus med enstaka detaljer inspirerade av ngn generell 1700-talsstil eller ska det vara en riktig replika?

Sten- eller timmerhus?

Storlek, planlösning, ytterligare byggnader såsom uthus och verkstäder etc?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det är en tomt med några mindre dngstugor på. Tänkte något sådant: Röd trästuga med vita knutar och två skorstenar i lantlig miljö, omgiven av grönt gräs och en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
Hegglon
  • Laddar…
Först och främst så tycker jag att du skall köra omkring och se på gamla bondgårdar i landskapet och försöka se hur de ser ut och varför och hur folk tänkte. Prata med hembygdsintresserade och gammalt folk. Annars blir det bara billig pastish och teaterkuliss av det hela.

En dåtida storbonde kan ha byggt ett hus likt det du tänker dig så det är deras värld som man behöver förstå. Det är annars de stora herrgårdarna som det skrivs mest om och de levde i en annan värld.
När man har fått litet grepp om ungefär hur de tänkte då ser man också hur man kan plocka de bästa bitarna ur deras tankesätt och de bästa bitarna ur vår tids tankesätt och kombinera dem till en harmonisk helhet där delar och tankar från olika tider börjar höra ihop i stället för att vara i konflikt med varandra..

Efter det tycker jag att ni skall börja ser er omkring efter en lämplig timmerstomme att flytta dit. Gamla fina timmerstommar blir till ved hela tiden och vad skulle passa bättre än ett äkta 1700-talshus som får vara sig själv. Nya kopior av gamla hus blir ofta för perfekta i utseendet. Förr byggde man bra inte perfekt och det ganska goda kvaliteten var genomgående från första syllstocken till sista foderlisten samtidigt som stommen ofta kikade igenom fasaden på olika vis. I dag blir det ofta en perfekt yta på en ganska simpel stomme och den perfekta ytan bara skriker teaterkuliss och 2000-tal.

Om det står någon gammal liten stuga på tomten skulle jag föreslå att ni tar den i bruk som till exempel hemmakontor eller gäststuga. På det viset klarar ni er med ett mindre boningshus samtidigt som ni har kvar det gamla tänkandet med funktioner spridda på fler byggnader.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag håller med ovanstående om huset ska byggas som fritidsboende. En flyttad stomme från 1700-talet som ska bli permanentboende kommer lyda under nybyggnadsregler, med allt vad det innebär, och till sist är originalet ändå ändrat och inbyggt i lager av påtvingad modernitet. Proportionerna finns förhoppningsvis kvar men dessa kan man få till av originalritningar eller uppmätningar av ett hus från tiden också.
Jag säger detta av erfarenhet och vill nog påstå att det är väldigt tidskrävande och frustrerande att få igenom bygglov av flyttad stomme som man vill behålla enligt dess ursprung och använda som permanentboende...

Så länge man inte har bråttom och hittar hantverkare med samma vision, som förstår att vara extremt noggranna med proportioner och detaljerna, så kan man med ett bra underlag från tiden komma bra nära. Personligen skulle jag satsa på en uppmätning av ett hus i närheten (om det finns) och en byggnadsvårdsintresserad arkitekt. Men det är detaljerna som är avgörande ifall det blir pastisch eller trovärdigt...
 
  • Gilla
Hegglon och 2 till
  • Laddar…
Hett tips: följ Stora Tyttorp på Instagram, de håller på att göra precis det - och det ser helt fantastiskt ut.
 
  • Gilla
Hegglon
  • Laddar…
H Hegglon skrev:
Hej forumet. Har köpt en tomt på en plats som Ryssarna brände 1719. Tänkte bygga upp igen. Hur gör man?
räkna med att det är svårt och säkert 3 gånger så dyrt som ett vanligt hus
 
H heimlaga skrev:
Först och främst så tycker jag att du skall köra omkring och se på gamla bondgårdar i landskapet och försöka se hur de ser ut och varför och hur folk tänkte. Prata med hembygdsintresserade och gammalt folk. Annars blir det bara billig pastish och teaterkuliss av det hela.

En dåtida storbonde kan ha byggt ett hus likt det du tänker dig så det är deras värld som man behöver förstå. Det är annars de stora herrgårdarna som det skrivs mest om och de levde i en annan värld.
När man har fått litet grepp om ungefär hur de tänkte då ser man också hur man kan plocka de bästa bitarna ur deras tankesätt och de bästa bitarna ur vår tids tankesätt och kombinera dem till en harmonisk helhet där delar och tankar från olika tider börjar höra ihop i stället för att vara i konflikt med varandra..

Efter det tycker jag att ni skall börja ser er omkring efter en lämplig timmerstomme att flytta dit. Gamla fina timmerstommar blir till ved hela tiden och vad skulle passa bättre än ett äkta 1700-talshus som får vara sig själv. Nya kopior av gamla hus blir ofta för perfekta i utseendet. Förr byggde man bra inte perfekt och det ganska goda kvaliteten var genomgående från första syllstocken till sista foderlisten samtidigt som stommen ofta kikade igenom fasaden på olika vis. I dag blir det ofta en perfekt yta på en ganska simpel stomme och den perfekta ytan bara skriker teaterkuliss och 2000-tal.

Om det står någon gammal liten stuga på tomten skulle jag föreslå att ni tar den i bruk som till exempel hemmakontor eller gäststuga. På det viset klarar ni er med ett mindre boningshus samtidigt som ni har kvar det gamla tänkandet med funktioner spridda på fler byggnader.
Utmärkta tankar! Tar dem till mig! Ska bli kul detta! Hörs framöver!:)
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Det är inte alls ovanligt att folk får flyttade timmerhus godkända som nybyggen utan orimligt krångel. Inte varken i Finland eller i Sverige. Samtidigt vet jag att det både i Finland och i Sverige finns fall där det gick så illa som gammelnörden beskriver.

Det tycks alltså handla väldigt mycket om vilka tjänstemän man kommer i kontakt med och om man kan förhandla fram rimliga lösningar med dem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Drömmen om att bygga ett timmerhus blev sann! | Byggahus.se

Jag rev och byggde nytt.
Försäkringsmannen som åkte ut och var på plats frågade hur gammalt huset var när det skulle försäkras första gången, jag fick förklara att det var nybyggt, då var jag stolt.
Men som 29åring kunde man inte så mycket, och med mina nu 57åriga ögon gjorde jag många fel........
Mina råd angående bygget är att använda riktiga gedigna naturliga material överallt. Ytskikten inne kan vara vad som helst då de enkelt kan bytas.
Undvik plast, gullfiber, lackade golv, plastmattor(här är jag kluven), laminat, komposit, folierade material, billiga elprodukter, billiga eldstäder, ja listan är lång på de fel jag gjorde.... eller fel å fel, jag kunde gjort bättre, men med 2 små så spelade jag med de kort jag hade, och som utbildad verktygsmakare var jag ingen snickare direkt...
Jag giller er ambition, kämpa och försök lära er mycket innan start.

Lycka till
/W
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.