M
Aldrig byggt hus förr, men funderar att bygga ett nytt hus på tomten där detaljplan tillåter 220kvm byggyta inget om antal huvudbyggnader eller lägenheter. Har räknat att det står ca 120 kvm byggyta utnyttjat på ett mindre hus, garage och inglasad altan.

Jag undrar om det finns möjlighet att bygga ytterligare 110 kvm, alltså 10 kvm mer byggyta än detaljplanen säger? Är det superstrikt?
 
Vad säger din byggnadsnämnd?
 
Använd Attefallstillägget.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
MrJay
Så här rakt av kommer jag på två alternativ:

1. Attefallstillbyggnad, du kan öka ytan med 15kvm

2. Mindre avvikelse, du får ta en diskussion med kommunen om de tillåter en avvikelse på 10kvm. Tänk på att de i så fall kommer informera dina grannar (grannhörande)
 
M
R Robert-san01 skrev:
Använd Attefallstillägget.
Så attefallshuset måste inte vara självständig byggnad?
 
MrJay
M MoveMe skrev:
Så attefallshuset måste inte vara självständig byggnad?
Attefallstillbyggnad och attefallshus (även kallat
Bolundare) är två skilda saker.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M
K Kane skrev:
Vad säger din byggnadsnämnd?
Jag är verkligen i startgropen. Så ville höra med er först. Jag tänkte bygga nyckelfärdigt, så om jag absolut inte kan bygga större så finns det 1.5 plan med 95 kvm byggyta, men från 110 kvm byggyta har jag hittat ryggåstak och ändå tillräckligt många rum från en annan hustillverkare.

Sen kan jag också tänka mig att riva den inglasade altanen, för trädäck räknas inte in i byggytan ellerhur?
 
MrJay
Du kan göra om hela din tomt till altan eller pool utan att behöva söka något bygglov :cool:
 
M
MrJay MrJay skrev:
Attefallstillbyggnad och attefallshus (även kallat
Bolundare) är två skilda saker.
Men är det
MrJay MrJay skrev:
Attefallstillbyggnad och attefallshus (även kallat
Bolundare) är två skilda saker.
Där ser man min okunskap. Så attefallstillbyggnad är 15 kvm?
Attefallshus 30 kvm? Så om man använt det ena kan man inte använda det andra sen?
 
MrJay
Du kan ha båda. Japp, storleken du anger är rätt
 
T
"Attefallstillbyggnad" är inte säkert att det hjälper då detaljplanen säger max byttyta på 220kvm.
Däremot kan du ha tur och få dispens för att få bygga större.

Men jag kan ha fel?
 
MrJay
T TechChad skrev:
"Attefallstillbyggnad" är inte säkert att det hjälper då detaljplanen säger max byttyta på 220kvm.
Däremot kan du ha tur och få dispens för att få bygga större.

Men jag kan ha fel?
Attefallstillbyggnad är bygglovsfritt och räknas utanför de ramarna. Så ja... fel.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MrJay
T TechChad skrev:
[länk]

Så det verkar inte som att du heller behöver få problem med att få det godkänt, förutsatt att du bor i rätt kommun...
Detta gäller inte längre, nytt regelverk infördes 2011 vilket inte tillåter lika fritt tolkning av ”mindre avvikelse”. Artikeln är från 2009
 
M
Kan storlek på tomt spela roll om man får dispens? De flesta tomter är 1000kvm i planen, men min tomt är nästan 1500kvm.

T TechChad skrev:
"Attefallstillbyggnad" är inte säkert att det hjälper då detaljplanen säger max byttyta på 220kvm.
Däremot kan du ha tur och få dispens för att få bygga större.

Men jag kan ha fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.