A
Hej ska bygga ett nytt 1½ plan fritidshus på lösvirke och jag sitter och går genom hur jag få ihop min öppna plint grund. huset ligger i zon 2 (Norrtälje)
Jag har följande frågor och hoppas på att någon här inne med kunskap kan få mig på rätt spår.
Har gått genom material som finns på traguiden.se och har lite koll men är inte 100% säker.

- Husets är på
L= längd 10500mm
B=beredd 6500mm
Nokhöjd 7,2
1. Jag kommer att ha tre plintrader (avstånd mellan varje plint 3250mm) då detta känns mer stabilt.
2. Bärlina tänkte jag mig sätta ihop dubbla 45*220 C24
3 Bjälkarna kommer att ligga på bärlinan 45*220 med cc 600

OBS! foton på bjälklag är kopierad från byggahus.se

Stommens konstruktion

Spikläkt 12*50
Liggande 45*45 mm regel
Stomregel 45*120 mm
 
  • Ritning av ett fritidshus grundplan med måttangivelser och höjdkurvor på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en öppen plintgrund för 1½ plans fritidshus med markerade bjälklag och plintrader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av träbjälklag för husgrund med dimensioner och text "hur gör jag här?".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad är det du undrar över?
 
A
S scorp1on skrev:
Vad är det du undrar över?
Det jag undrar över är om jag har fått fram rätt mått på Bärlina samt Bjälkarna eller om de behöver bli grövre?
 
S
A Amir S skrev:
Det jag undrar över är om jag har fått fram rätt mått på Bärlina samt Bjälkarna eller om de behöver bli grövre?
Du behöver göra en lastnedräkning för bärlinorna.

För bjälkarna blir det en jämn utbredd last motsvarande 200kg/m2. 45x220 C24 ska nog inte vara några problem med den spännvidden, kan kontrollräkna när jag har möjlighet.

Har du kollat deformationen mellan plintarna?
 
  • Gilla
Amir S
  • Laddar…
S
Bjälkarna har jag räknat på och det ska inte vara några problem. Men som sagt för de andra konstruktionselementen behövs en lastnedräkning. Sen skulle jag betrakta bärlinan som en kontinuerlig balk över flera stöd.
 
A
Jag gjorde en ny beräkning på träguiden nu och valde fyra plintrader med 2170mm i avstånd valde sedan 45x220 c24 och fick en Nyttjandegrad 20%
Det som jag missade skriva i min ursprung inlägg va att avstånd på på plintarna på som ska vara under bjälkarna kommer att vara var tredje på cc600mm (1800mm)
totalt blir det 24 st plintar under huset.

fick ner detta enligt bild
 
  • Skiss över grundläggning med plintrader och mått för byggprojekt, 24 plintar uppdelade på cc600mm intervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
A Amir S skrev:
Jag gjorde en ny beräkning på träguiden nu och valde fyra plintrader med 2170mm i avstånd valde sedan 45x220 c24 och fick en Nyttjandegrad 20%
Det som jag missade skriva i min ursprung inlägg va att avstånd på på plintarna på som ska vara under bjälkarna kommer att vara var tredje på cc600mm (1800mm)
totalt blir det 24 st plintar under huset.

fick ner detta enligt bild
Det blir nog mer än tillräckligt
 
  • Gilla
Amir S
  • Laddar…
A
S scorp1on skrev:
Det blir nog mer än tillräckligt
här kommer placering ink plinrat, bärlina och bjälklag.
 
  • Ritning med avstånd och höjdkurvor där plintar, bärlinor och bjälklag för ett byggprojekt är markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.