Hej allihop, hade behövt lite tips av er angående min plan att bygga ett ved förråd som ska gå längs med mitt garage.

Det kommer bli åtta meter långt och tre meter brett, ungefär. Golvet kommer bestå av lastpallar, två i höjd för att få bra cirkulation på luften. Kommer spika panel glest både in och utvändigt så att luft kan passera men regn och snö stoppas.

Det jag funderar på just nu är hur jag ska fästa takstolarna mot den befintliga väggen så att jag får hyfsad lutning på det hela. Tankarna går runt att spika upp en bärlina längs med väggen och sedan lägga upp takstolarna på denna, men vad för virke ska jag isof använda till bärlina och hur ska jag fästa takstolarna i bärlinan?

Om jag t.ex lägger upp en 45/220 planka (Som jag har gott om och kommer använda som takstolar m.m) så bli det inte precis mycket för takstolarna att vila på. Hur hade ni gjort?

Och sedan är frågan hur stor avstånd mellan plintarna tycker ni att jag ska ha? Hade gärna lagt mig på två meter mellan plintarna för att slippa gräva så mycket men det kanske blir lite väl långt mellan.

Hur tätar jag mellan husväggen och det nya taket? Samtidigt som jag vill kunna få luften att fritt passera den högsta punkten på taket så måste det vara tätt.

Bifogar två skisser på hur jag funderat så här långt, hoppas det går att förstå hur jag tänkt.
alla tips och tricks är oerhört välkomna.

Tack på förhand.
 
  • förråd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • förråd2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.