Hej!

Jag önskar att få lite vägledning och information gällande en fråga angående mitt badrumsproblem. För drygt tre år sedan köpte vi en bostadsrättsvilla och nyligen upptäckte vi att det finns byggfel som påverkar husets skick, särskilt i badrummet. Jag har kontaktat entreprenören och fick till svar att garantitiden på 5 år har löpt ut, vilket innebär att de inte vill åtgärda problemet. Efter att ha pratat med föreningen sa de att de planerar att inleda en tvist mot entreprenören, men det har nu gått flera månader utan några framsteg. Jag undrar om det är föreningens ansvar att lösa detta och vad jag kan göra för att få deras hjälp utan onödiga förseningar. Tacksam för vägledning.

Tack på förhand
 
BirgitS
Eftersom du inte har/hade något avtal med entreprenören har du ingen påtryckningsmöjlighet utan det är föreningen som har det. Om du tycker att styrelsen gör för lite så kan du kontakta valberedningen och säga att du kandiderar till styrelsen, skriva en motion till årsmötet eller få så många andra medlemmar med dig att ni tillsammans kan kräva ett extra medlemsmöte och där ta upp frågan.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Det är en fråga med många tänkbara svar.

Om vi antar att ett givet fel ligger på något som du har underhållosansvar för. Ex. tätskiktet i badrummet.

Då är det ditt ansvar att underhålla detta. Ditt ansvar att det inte läcker.

Men om byggfirman har gjort fel. Så har byggfirman inte gjort en korrekt leverans till föreningen när föreningen övertog fastigheten. Du kan via föreningen ha rätt till ersättning från byggfirman. Men detta får man se som en ren bonus i så fall. Byggfirman kan ev. ha ett ansvar gentemot föreningen, föreningen har upplåtit bostadsrätter med detta fel. Jag tolkar att du köpt bostadsrätten av en annan privatperson? För 3 år sedan.

Nu låter det som ev. fel från byggfirman är preskriberat, eller det är iallafall byggfirmans inställning. Det låter som föreningen försöker hitta någon väg att hålla byggfirman ansvarig trots att garantitiden löpt, eller så finns det tolkningsmöjligheter om näår garantitiden löpte ut.

Men oavsett om byggfirman kan hållas ansvarig så är du som bostadsrättsägare i första hand ansvarig för de delar som ligger på ditt underhållsansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.