När vi bygger trädäck tenderar vi att tänka lite fyrkantigt. Det blir räta vinklar för att det är enklast. Men att bygga med rundade former är enklare än du kanske hade trott. Här beskriver vi hur, från ritning till färdigt trädäck.

Du kan läsa artikeln här: Bygg ett runt trädäck - gör det själv
 
  • Gilla
Annakarinpia och 1 till
  • Laddar…
Hur får man till den där runda inklädnaden/kjolen som på en av bilderna? Ganska snäv diameter för att böja en hel planka? Eller blötläggerman träet innan man skruvar dit?
 
  • Gilla
TommyFIN och 1 till
  • Laddar…
Lifeshine Lifeshine skrev:
Hur får man till den där runda inklädnaden/kjolen som på en av bilderna? Ganska snäv diameter för att böja en hel planka? Eller blötläggerman träet innan man skruvar dit?
Ett sätt att göra det på är att du sågar en massa spår på baksidan (väldigt tätt) för att på så sätt kunna böja brädan.
 
  • Gilla
Mony och 2 till
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Ett sätt att göra det på är att du sågar en massa spår på baksidan (väldigt tätt) för att på så sätt kunna böja brädan.


Aha, smart! tack
 
Lifeshine Lifeshine skrev:
Hur får man till den där runda inklädnaden/kjolen som på en av bilderna? Ganska snäv diameter för att böja en hel planka? Eller blötläggerman träet innan man skruvar dit?
Lifeshine Lifeshine skrev:
Hur får man till den där runda inklädnaden/kjolen som på en av bilderna? Ganska snäv diameter för att böja en hel planka? Eller blötläggerman träet innan man skruvar dit?
Så här gjorde jag, brädgården klöv brädorna på mitten, läs mer här
https://www.byggahus.se/forum/threads/rundad-trall.345304/
 
Att såga spår på baksidan för att kunna böja kjolbrädan förstår man ju, men hur har dom gjort med den yttre brädan här?

Rundad trädäckskonstruktion under byggnation med böjda yttre brädor och en synlig trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Skidniklas skrev:
Att såga spår på baksidan för att kunna böja kjolbrädan förstår man ju, men hur har dom gjort med den yttre brädan här?

[bild]
Nu tycker jag mig se några skarvar på den, men svaret är annars att den troligen är basad, dvs ”ångkokad” som man gör vid båtbygge.
 
Jag gjorde kant i cortenstål, enkelt att böja

Trädäck med rundad kant gjord av cortenstål, röd förlängningssladd på marken framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mony och 7 till
  • Laddar…
Så länge som böjen har någotsånär stor radie så går det utmärkt att (som på bilden) använda cirkelsåg, speciellt på bitar som går tvärs trallen (och därmed faller bort efterhand). Kör man längs trallen så kan man behöva sticka in från sidan och ta bort snuttar. Det går mycket snabbare än med sticksåg och ger snyggare snitt.

Detta under förutsättning att det är en yttra radie. Inåtbuktande radier är svårare.
 
Värt att veta är att i vissa Kommuner måste man ha bygglov om man bygger trall mer än 4 meter från bostadshuset. Även om man bygger hög trall nära huset kan de behövas. Om trallen byggs över 2 meter högt så får man räkna med att man behöver tillstånd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.