Ett bra sommarprojekt är att bygga en trappa till altanen och det finns lite olika sätt att bygga den på. Här går vi igenom hur du gör det själv, steg för steg.

Du kan läsa artikeln här: Bygg en trappa till altanen - steg för steg
 
"Om marken inte är för mjuk räcker det med att gräva undan matjorden ca 10-15 cm. Fyll med grus eller sand och på det en trädgårdsplatta av betong under varje vangstycke för att få ett stabilt stöd." Detta måste vara totalt fel. Hur ska det klara av tjälskjutningen som kan var ett par dm.
 
Mats-S
"Tänk på att trallbrädans tjocklek kommer till. Om trallen är 28 mm och steghöjden ska vara 170 mm så markerar du alltså för det översta steget 198 mm ner från trädäckets ovansida (dvs 170 mm ner från undersidan av däckets trallbrädor). Därefter fortsätter du markera trappstegens lägen varje 170 mm"
Det här är det absolut vanligaste "nybörjarfelet", dvs man har olika steghöjd på start/avslut gentemot övriga steg i trappan. Resultatet blir att man snavar på sista steget när man går uppför, och trampar luft på det sista när man går nerför.
Det är SUPRENOGA att man har exakt samma steghöjd genom HELA trappan, och då handlar det om milimetrar, annars får man en orytmisk snubbeltrappa.

Sedan finns det ett ytterligare sätt att bygga vangstyckena som är betydligt snyggare än de exempel som visas i artikeln. Man använder endast vågräta synliga plank, som man binder ihop med plank på insidan som följer löpets riktning. Ser betydligt snyggare och proffsigare ut, men obetydligt merjobb om man har mallarna klara.
Märkligt att man inte visar denna byggmetod om man nu ska beskriva hur man bygger stabila men även snygga utvändiga trappor. 🤔
 
Redigerat:
Mats-S
Z ZekeVarg666 skrev:
"Om marken inte är för mjuk räcker det med att gräva undan matjorden ca 10-15 cm. Fyll med grus eller sand och på det en trädgårdsplatta av betong under varje vangstycke för att få ett stabilt stöd." Detta måste vara totalt fel. Hur ska det klara av tjälskjutningen som kan var ett par dm.
Funkar utmärkt om man gör det korrekt med tillräckligt bärlagergrus under trappan. Min villatrappa har stått på det sättet i 41 år nu, har aldrig justerat den vad jag minns, (möjligen kanske någon centimeter första åren) Tjälskjutning här på decimetrar kan du glömma 😆
 
I år hade jag tjällyft på över 3 dm så att en byggbeskrivning som inte explicit säger att den bara gäller i södra tredjedelen av Sverige är att lura folk. T.ex fick jag riva en farstubro för att tjällyftet gjorde att dörren inte gick att öppna på våren. Farstubron var byggd av holländare som inte heller hade hört talas om tjällyft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.