Otroligt klent dimensionerade snedsträvor samt endast två hela väggpartier vilka inte kan ge ordentlig stabilitet. Det behövs ett tredje väggparti i bakkant av den öppna långväggen, med snedstäva. Väggpartiet bör vara minst 60 cm, men gärna längre. Dessutom är det väsentligt att åtminstone de främre stolparna är infästa nedtill i mkt stabila fästen. Det betyder stora, djupa, tunga betongplintar och två mkt grova plintjärn.

Det är mkt möjligt att den i artikeln beskrivna carporten blir tillräckligt stabil mot vindlaster men jag hade aldrig byggt en så klen och instabil konstruktion. Särskilt inte om den ska toppas med ett tungt tak som föreslås.

Den här byggbeskrivningen verkar ha samma principiella undermåliga konstruktion som den i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vinglig-carport-vad-hade-ni-gjort.476219/unread.
 
  • Gilla
AcuraJan och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Otroligt klent dimensionerade snedsträvor samt endast två hela väggpartier vilka inte kan ge ordentlig stabilitet. Det behövs ett tredje väggparti i bakkant av den öppna långväggen, med snedstäva. Väggpartiet bör vara minst 60 cm, men gärna längre. Dessutom är det väsentligt att åtminstone de främre stolparna är infästa nedtill i mkt stabila fästen. Det betyder stora, djupa, tunga betongplintar och två mkt grova plintjärn.

Det är mkt möjligt att den i artikeln beskrivna carporten blir tillräckligt stabil mot vindlaster men jag hade aldrig byggt en så klen och instabil konstruktion. Särskilt inte om den ska toppas med ett tungt tak som föreslås.

Den här byggbeskrivningen verkar ha samma principiella undermåliga konstruktion som den i denna tråd: [länk].
Kanske samma firma som försöker rädda sig genom att beskriva "hur man skall göra" med en artikel. ;)
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
En bild på en ritning hade också varit hjälpsamt för att få bättre inblick i stommens konstruktion.
Vad tror någon om materialkostnad ifall det slår byggsatser .
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Otroligt klent dimensionerade snedsträvor samt endast två hela väggpartier vilka inte kan ge ordentlig stabilitet. Det behövs ett tredje väggparti i bakkant av den öppna långväggen, med snedstäva. Väggpartiet bör vara minst 60 cm, men gärna längre. Dessutom är det väsentligt att åtminstone de främre stolparna är infästa nedtill i mkt stabila fästen. Det betyder stora, djupa, tunga betongplintar och två mkt grova plintjärn.

Det är mkt möjligt att den i artikeln beskrivna carporten blir tillräckligt stabil mot vindlaster men jag hade aldrig byggt en så klen och instabil konstruktion. Särskilt inte om den ska toppas med ett tungt tak som föreslås.

Den här byggbeskrivningen verkar ha samma principiella undermåliga konstruktion som den i denna tråd: [länk].
Jag ska ta upp det med Roger Nyström så får vi se vad han säger. Roger är i alla fall van att skriva byggbeskrivningar. Han är bl a författare till Stora friggeboken och har skrivit liknande byggbeskrivningar när han jobbade för Hus & Hem många år. Ber att få återkomma.
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Roger hälsar och tackar dig @Oldboy - han har gjort ett misstag. Nu har jag ändrat i artikeln, snedstävorna ska vara 45X120mm.

Vidare säger Roger följande:

"Det ska naturligtvis vara 45x120 mm och inte 22x120 mm. För övrigt har jag konsulterat en byggnadsingenjör i dimensioneringen så jag känner mig rätt trygg med att det håller.
Dock, ”endast två hela väggpartier" är ju faktiskt definitionen av carport som jag skriver i första meningen i artikeln. Har du mer väggar än så är det i princip ett garage även om det inte finns någon port."
 
I bakväggen finns en annan konstig dim 45x210 är knappast nått vi köper i bygghandeln
 
Dessvärre, som redan påpekats, är strukturen instabil map horisontella laster. För att få strukturen stabil är knutpunkterna i överkant och underkant pelare viktiga för att kunna ta hand om horisontella laster. Utförandet av dessa punkter är viktiga och borde vara mycket tydligare beskriva. Sen bör även tilläggas att även om denna struktur statiskt sett är stabil kommer den upplevas som svajig.
 
Som andra påpekat är denna konstruktionen inte stabil.
För att få en stabil konstruktion behöver man ha tre stabiliseringslinjer som inte sammanfaller i samma punkt. Har man bara två, som i detta fallet, kommer konstruktionen att vrida sig runt denna punkten. I detta fallet krävs det att pelaranslutningarna längs en av sidorna som saknar väggar är momentstyvt infäst i botten eller i toppen. Att få till momentstyva infästningar i träkonstruktioner är inte helt enkelt och kräver ganska kraftiga dimensioner på pelare för att kunna lösas om man inte har utanpåliggande stål.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.