Om min granne går med på att jag tar bygg-el från honom, hur gör man sen? Hyr man elskåp någonstans och ber en elektriker koppla in skåpet eller?

Var hyr man sånt i så fall?

/Björn
 
Vet i sjutton hur det går med paragraferna men enklast är att han skaffar ett jordfelsskyddat trefas uttag i sin installation.

Sen skaffar du en liten byggcentral aka handväska och en lämplig längd trefaskabel på tex clas i sjön.
elcentralen 32-7850
20 meter kabel 32-4994

Med denna lösning blir det ingen fast installation och ska därmed inte kräva någon behörighet eller annat strul innan det går att koppla på husets permanenta matning
 
Tack för svar.

Då är man uppe i 1500 kr i material, plus installation hos grannen och att man vill ersätta grannen för besväret...

Plötsligt tror jag man lika gärna kan beställa Bygg-Elen från Vattenfall i stället.

Har för mig att det kostar ca 5000 kronor, kan det stämma?

/Björn
 
Ungefär, men till de 5000:- så behöver du ju både ett kopplingsskåp OCH de grejerna som är uppräknade i svaret ovan.......dyrare med andra ord.
 
Hemmakatten
Dessutom är det förbjudet att distribuera el..... O man är en privat person vill säga. Så din granne kan inte sälja el till dig. Och du kan inte officiellt säga tt du får el därifrån.
Däremot går det naturligtvis bra om han ger dig lite el via lös kabel.
 
Hemmakatten skrev:
Däremot går det naturligtvis bra om han ger dig lite el via lös kabel.
= El i lösvikt. :surprised:
Distribueras lämpligen i svart kabel. :-/ :-X ;D
 
I en tidigare diskusion rekommenderades det att skippa bygg-el och i stället installera den ordinarie elen före huset genom att ställa upp den vanliga elmottagningslådan en bit från det blivande huset med så mycket inkommande kabel att det räcker till att montera den i huset när det är klart.
 
OM elbolaget godkänner detta så är ju det bäst.
 
Sen kan man väl tillägga att trefaskabeln alltid är bra att ha och att inte sätta ett trefasuttag i ett nybygge är bara dumt. Svetsar. kraftiga tvättar, skyliftar slipmaskiner, vedkapar/klyvar är några exempel på prylar som gillar trefas
 
Bob_the_builder
Sedan ska man ju ägna det här med säkringsstorlek en tanke också. Har verkligen grannen säkrat så högt att han kan köra sin värmepump/elpanna samtigt som du krämar på med en 9kw byggfläkt (eller något annat effektkrävande)? Grannen kanske inte tycker det är lika och efter tredje säkringsbytet mitt i natten... ::)
 
Jag ska nog ta och bjuda hem min nya granne till en fika i vår gamla lägenhet...

Så kan han bestämma, han hade visst också en elektriker att rekommendera som vi kan rådfråga.

Tack för alla svar!

/Björn
 
Vi fick byggel och byggvatten från grannen och gjorde upp sedan när han jämfört räkningarna och kommit fram till vad vi gjort av med. Vi behövde inte så mycket el, bara till lite borrmaskiner och sådant (och cementblandare nu när jag tänker efter). Fick bra kontakt med grannen också!

/ama
 
Hm, man kanske kan sätta en elmätare på den där kabeln... Sen betalar man givetvis lite extra.

/Björn

 
Vid mitt nybygge kommer jag att placera fasadmätarskåpet på det befintliga uthuset. Vattenfall kopplar in elen och vips så har jag byggström.

Sedan dras elen vidare till huset när det är dax.
 
Jag håller på och kollar med grannen. Han har 3-fasuttag i tvättstugan men där kommer jag ju inte åt den när han inte är hemma. Han har även 3-fas i friggen, så vi ska kolla med en elektriker (kompis till grannen) om det går att göra ett 3-fasuttag där. Då kan jag ju bekosta det.

/Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.