Nyrenoverad gillestuga med träpanelväggar och nytt golv av träreglar och frigolitisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess av gillestuga med reglar, frigolitisolering och golvskivor, verktyg och trapp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en källare byggd 1968 med grovgjutet ojämnt betonggolv. Ingjutna impregnerade träreglar och gullfiberisolering nedlagt direkt mot betongen.

Renoverade ett sovrum där för några år sedan med hela subfloorsystemet: Plastskruvar, fingerskarvade reglar, isoleringsbärare och isoleringsskivor. Allt utom fläkt. Det blev dyrt.

Nu i år renoverade jag gillestugan och körde en snålvariant. Köpte överblivna subfloorskruvar på blocket och de rakaste reglarna jag hittade på Byggmax. Förborrade bara reglarna med en 22 mm träborr och drog sedan in skruvarna med låg hastighet på skruvdragaren i hålen. Tidskrävande men sparade c:a 150:- per regel. Böt även ut de dyra isolerskivorna och köpte de billigaste 50 mm frigolitskivorna jag kunde hitta på Byggmax som jag måttsågade och tröck fast mellan reglarna. I början säkrade jag upp dom med överblivna packband av plast men märkte sedan att det var overkill. Räckte med lite trälim på skivorna när man satte dit golvspånskivan. På det sättet slapp jag också köpa svindyra isolerbärare.

Nu är hela golvet på plats och jag märker ingen skillnad mellan sovrummet och gillestugan. Stabilt som fan och en massa pengar över till annat roligt.

Bara så ni vet att det går ni som undrat
 
  • Renovering av källargolv med träreglar och frigolitisolering mellan betongstöd, nivelleringsverktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
granis70 och 7 till
  • Laddar…
Hej, är golvet ventilerat på något vis ? Är sugen på att bygga nått liknade 👍
 
H Himle_peter skrev:
Hej, är golvet ventilerat på något vis ? Är sugen på att bygga nått liknade 👍
Tanken är ju att det ska vara ventilerat med en fläkt, men TS skriver "Allt utom fläkt. Det blev dyrt.", så det känns ju inte så...

Att bara bygga det som en "låda" känns ju rätt dumt då ev. fukt kommer att stängas inne under golvet och orsaka påväxt om/när det blir för fuktigt...

Idén med ventilerade golv (Nivell, Granab, Subfloor) är ju att skapa "kanaler" som man suger in uppvärmd inomhusluft och så "fönar" den varma luften konstant golvet innan man blåser ut den utomhus.

Utan fläkten finns ju inte någon idé med att lägga ett sånt golv, annat än att man då inte har något organiskt mot betongen som då ev. kan bli fuktig. Då kan man ju lika bra bara lägga åldersbeständig plast på betongen och sen regla upp golvet ovanpå det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.