jag varnar alla i runt om i närke som skabygga hs bygg inte med lb-hus de värnar om total entreprenad skitsnack
får fixa massor själv och hålla koll så allt blir rätt gjort och vi har nu bott i vårat hus snart ett år men inte fått allt åtgärdat, de skyller bort allt med att deras byggare har så himla mycket att göra, det är klart de har det när de tar åt sig mer än de klarar av, gör som jag p¨åbörja aldrig ett nytt jobb föränn man avslutat det man håller på med.

-- Redigerat av admin --
 
Du ska kanske skriva lite mer om vad du uppfattar som merjobb och vad som har gått snett

Vi kan däremot glatt rekommendera LB-hus till alla då de hade en bra och noggrann försäljare och en mycket kompetent byggledare. Självklart hade vi en bra KA också som var med på alla möten
Självklart har man en del egna beslut under byggtiden. Antal besiktningsanmärkningar blev 3 stycken varav 2 stycken var avklarade nästa arbetsdag och den sista åtgärdas nu efter sommaren
/En mycket nöjd LB-hus ägare
 
Hej!

Vi har också byggt med LB-hus i Kalmar Län, 0 fel på besiktningen och vi är oerhört nöjda med LB-Hus allt ifrån säljare, byggledare till snickare.

/Anders
 
Hej!

Och i Göteborgsområdet samma sak. Noll fel på besiktningen och exemplariskt arbete och kontakt genom hela processen. Vi är mycket nöjda.
Efter 1½ år hade vi ett litet problem med en bänkskiva, men det kom LB-Hus och fixade till snabbt och snyggt.


/Martin
 
Från Umeå kan jag rapportera att vi också varit oerhört nöjda med LB-hus. Processen flöt smärtfritt och vid slutbesiktningen fanns det knappt en anmärkning. Inte heller vid 2-årsbesiktningen.
 
vi har 5 punkter kvar som skulle vart fixade förra året i juli men som ingen varit här än, trots att vi ringt och ringt och fått till svar att de har så jätte mycket att göra, men det är ju för att de påbörjar nya husbyggen utan att avsluta de gamla jag tycker iallafall att de suger , då menar jag hör i örebro (närke) jag svarar inte för andra orter
 
0 fel och 5 fel... det är ju rena drömmen. Vi hade 52 fel förutom saknad domuentation och provningsrapporter. Dessutom har det dykt upp en massa fel efter flytt och vi ser ingen ljusning.. allt är relativt!!
 
Ovanstående vittnesmål stöder mitt resonemang att inget blir bättre än den som håller hammaren.
En dålig byggledare=dåligt slutresultat
En bra byggledare=bra slutresultat.
Fabrikatet på hustillverkaren är som regel inte utslagsgivande för hur bygget blir.
Dock kan en bra hustillverkare ta sitt övergripande ansvar och gå förbi en dålig byggare för att låta någon mer kapabel rätta till felen.
 
I vårt fall har man från hustillverkarens sida valt att anse att entreprenaden är utförd enl beställning, att besiktningsmännen tycker annorlunda fäster man mindre avseende vid. Vad KA anbelangar så betraktas han som om vore han av luft. Vi delar detta öde med flera andra familjer som handlat av samma huslev, tyvärr.
I detta sammanhang väger hammarhållarens ord lätt, tro mig, man är helt utelämnad till husleverantörens godtycke.
För oss som hamnade snett hjälper det föga att det finns flera som är nöjda, det intressanta är väl att veta att man alltid blir väl behandlad om ngt går snett, eller ?

Emilio, sök i detta forum, det finns ngn som varit i din situation med LB-hus för inte så länge sedan, kanske kan ni lära ngt av varann.

MVH
/MF
 
Det vet jag redan, men det var inte det jag ville komma till, det jag ville komma till att det skiljer väldigt mycket på försäljare och husbyggare från ort till ort vissa kan säkert vara jättebra men som du ser så finns det vissa undantag, i detta menar jag att jag vill lägga ut en varning till de som tänker bygga hus i min närhet att kolla runt innan man bestämer sig
 
Hej

Vi har köpt ett lb-hus som byggdes 02, just för att det var ett lb-hus tvekade vi inte för vi har bara hört gott om dem som tex att de är snabba på att fixa allt efter besiktning.
Huset vi har köpt är ett Svalan i 2-plan, jag skulle jätte gärna vilja ta del av någons erfarenheter av just det huset med olika planlösningar osv.

Zandra
 
Om man tittar på den här tråden så tycks den ge belägg för att det finns ett antal duktiga byggföretag som klarar att bygga ett LB hus. Medans därmot LB hus som hustillverkare förefaller vara helt värdelöst.

Om ett företag som uppenbarligen har en stor mängd nöjda kunder som haft turen att få sina hus monterade av duktiga byggföretag, under ett helt år inte klarar av att åtgärda 5 ynka anmärkningar (nu vet vi ju inte vad det är för dignitet på anmärkningarna) på ett av de hus som uppenbarligen haft oturen att få en dålig byggare är ju patetiskt. Det visar på nonchalans för existerande och kommande kunder som de förväntar sig skall fortsätta köpa av dem.


Alla företag kan råka ut för "måndagar" i sin byggprocess, det som sklijer de bra från de dåliga är hur bra de är på att åtgärda "måndagarna".

För den som köper ett LB hus åch råkar ut för Måndagsentrpenören är det ju helt ointressant om tillverkaren kan bevisa att de har 100 dagar i veckan mellan måndagarna, det gör det bara mer patetiskt att de inte kan åtgärda problemet.

Om man jämför det med att vara kund i vissa nyligen omskrivna husföretag i sydsverige som uppenbarligen saknar både ekonomiska och mentala resurser för att bygga någonting rätt så är det i mitt tycke nästan värre (ur moraliska aspekter) att nonchalera en kund trots att man har både kompetensen och de ekonomiska resurserna att uppnå 0 fels visionen (om än kanske inte alltid på bestämd tid). Företagen i sydsverige (nämner inga namn efter tidigare hot) som verkar bygga 11 fel av 10 möjliga har uppenbarligen helt enkelt inte råd att göra rätt.
 
Snailman
Man kan ju inte begära att alla byggföretag de anlitar är dugliga, men så fort de konstaterar att så inte är fallet, borde ju dessa avpolleteras för vidare byggen i deras regi, och ett annat förhoppningsvis kompetent byggföretag sättas in för kommande byggen och för att åtgärda felen som det kassa byggföretaget gjorde.

Får kunden sitta emellan när LB-hus misslyckats i sitt val av byggföretag, så är det ju rätt kasst.

Och skulle det vara så att det är säljarna, som väljer byggföretag, utan att lb-hus kan göra något åt det, så kan de ju åtminstone avpolettera dessa säljare....
 
hempularen skrev:
Om man jämför det med att vara kund i vissa nyligen omskrivna husföretag i sydsverige som uppenbarligen saknar både ekonomiska och mentala resurser för att bygga någonting rätt så är det i mitt tycke nästan värre (ur moraliska aspekter) att nonchalera en kund trots att man har både kompetensen och de ekonomiska resurserna att uppnå 0 fels visionen (om än kanske inte alltid på bestämd tid). Företagen i sydsverige (nämner inga namn efter tidigare hot) som verkar bygga 11 fel av 10 möjliga har uppenbarligen helt enkelt inte råd att göra rätt.
Du skriver lite mystiskt hempularen. Har något företag råd att INTE göra rätt?
 
Sundby skrev:
Du skriver lite mystiskt hempularen. Har något företag råd att INTE göra rätt?
Givetvis inte på lång sikt. men jag har en viss begränsad förståelse för att en företagare som satt sig i en ohållbar situation med massor av missnöjda kunder och tvungen att sälja av företagets fasta egendom för att undvika likvidation kanske undviker att rätta sina fel. Och lägger krutet på att försöka få in nya intäkter i bolaget snabbt snarare än att försöka bygga upp ett redan förstört anseende.

Men som sagt om man är kund med ett mer eller mindre misslyckat bygge bakom sig så spelar det kanske inte så stor roll om problemen beror på bristande kompetens eller ointresse hos byggaren.

Men rent moraliskt tycker jag personligen att det faktiskt är värre att låta bli att rätta fel som man både har råd och kompetens att fixa, än byggaren som kanske faktiskt gör sitt bästa för att bygga hus, men saknar förstånd och kunskaper för att få till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.