Igår vid midnatt ungefär kom första LP larmet på Pumpen.
Googlade snabbt vad som kan vara fel och gjorde då följande;

Har en LK520-25 Multifill valv där man kan fylla på brine. Tog ut filtret och rengjorde. Det var lite smuts men inte igentäppt kan jag tycka. Försökte starta pumpen flera gånger

Det hjälpte inte (det blev alltid LP larm) så jag slog på elpatronen (6kw) och väntade 6h under natten då jag tänkt ringa en rörmokare för felsökning - ingen som svarat ännu.

Nu på morgonen slog jag på pumpen som vanligt igen och den funkar - har tuggat i 30min - men är självklart rädd att den lägger ner snart igen.

Expansionskärlet för Brinen visar 0 (men det har den gjort sen jag köpte huset för 1.5år sedan).

1. Vad ska man göra?
2. Ska det vara tryck i expansionskärlet för brinen?
3. Kan jag fylla på själv?

Brine In: 6C
Brine out: -2C
 
  • Hand håller en underhållsinstruktion bredvid en LK 520-25 Multifill ventil med lätt smutsavlagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Ganska högt delta på brinen, kan du öka cirkpumpen ett snäpp och se om det blir bättre?

Om du handkör KB pumpen utan att VP går, visar in/ut givarna samma då? (Åtminstone inte en diff på 8 grader).

Kan vara ett givarfel, att VP tror att flödet är dåligt pga. Deltan.

Brinen brukar vara trycklös.

Beroende på hur kärlet är monterat så kan man fylla upp med brina, upplever du att det porlar i KB slingan?
 
K KjellTimell skrev:
Ganska högt delta på brinen, kan du öka cirkpumpen ett snäpp och se om det blir bättre?

Om du handkör KB pumpen utan att VP går, visar in/ut givarna samma då? (Åtminstone inte en diff på 8 grader).

Kan vara ett givarfel, att VP tror att flödet är dåligt pga. Deltan.

Brinen brukar vara trycklös.

Beroende på hur kärlet är monterat så kan man fylla upp med brina, upplever du att det porlar i KB slingan?
Hur ökar jag cirkpumpen? Är det det man ändrar till kontinuerlig drift i inställningar i 10 dagar?
Osäker hur jag handkör KB pumpen.

Menar du att det är fullt normalt att brinens expansionskärl i ett slutet system visar 0?
Tror att det enda sättet jag kan fylla på med brine/vatten är via min "LK520-25 Multifill" (se bild från original posten).

Brine In: 4.0C
Brine Out: -3.5C
Diff: 7.5C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.